Minder (maar wel slimmere) innovaties in de supermarkt


Merkfabrikanten lijken van de prijzenoorlog geleerd te hebben. Ze spelen proactief in op barre tijden die komen gaan. Zo blijkt uit onderzoek van marketingnadviesbureau Business Openers, gebaseerd op data uit de XTC World Innovation Database.
In de maanden december, januari en februari was het aantal echt nieuwe producten in de Nederlandse supermarkten 19 procent minder dan vorig jaar in dezelfde maanden. Wel was het aantal varianten van die innovaties gemiddeld groter; namelijk 3,7 in plaats van 2,0 een jaar eerder.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe database van XTC World Innovation bevat meer dan 150.000 productconcepten. Maandelijks wordt de database door een netwerk van specialisten wereldwijd geactualiseerd. Voor de Nederlandse markt kamt Business Openers maandelijks de supermarkten uit.
De database is voor marketeers een belangrijk hulpmiddel voor het spotten van trends en het optimaliseren van innovatieprojecten.
Naast dat retailers selectiever lijken te zijn geworden in het opnemen van nieuwe producten, ziet Business Openers ook dat A-merkfabrikanten meer proactief met nieuwe concepten inspelen op de te verwachten prijsdruk.
Zo komen de laatste vijf tot zes maanden verpakkingsinnovaties boven drijven, die inspelen op de behoefte aan ‘waar voor je geld’. Voorbeelden zijn de voordeelverpakking (‘€co Pack’) van Danone en de grootverpakking (‘bigger pack, better value’) van Tropicana. Ook zie je veel navulverpakkingen en herbruikbare verpakkingen.
Daarnaast veel voorbeelden van extra-luxe producten. In toenemende mate leveren die wel echte meerwaarde. Zoals een culinaire oplossing. Albert Heijn is met haar huismerk Excellent –ook internationaal gezien- hier erg sterk in, aldus de onderzoekers.
Business Openers verwacht dat ondanks de crisis, ook in 2009 de trend van ‘Pleasure’ (luxe, fun en exotische productconcepten) toch weer de grootste zal zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid