Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder (maar wel slimmere) innovaties in de supermarkt

Ook in de supermarkt is de crisis zichtbaar: er zijn minder innovaties. Maar ze zijn wel slimmer.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Merkfabrikanten lijken van de prijzenoorlog geleerd te hebben. Ze spelen proactief in op barre tijden die komen gaan. Zo blijkt uit onderzoek van marketingnadviesbureau , gebaseerd op data uit de .

related partner content for mobile comes here

In de maanden december, januari en februari was het aantal echt nieuwe producten in de Nederlandse supermarkten 19 procent minder dan vorig jaar in dezelfde maanden. Wel was het aantal varianten van die innovaties gemiddeld groter; namelijk 3,7 in plaats van 2,0 een jaar eerder.

De database van XTC World Innovation bevat meer dan 150.000 productconcepten. Maandelijks wordt de database door een netwerk van specialisten wereldwijd geactualiseerd. Voor de Nederlandse markt kamt Business Openers maandelijks de supermarkten uit.

De database is voor marketeers een belangrijk hulpmiddel voor het spotten van trends en het optimaliseren van innovatieprojecten.

Naast dat retailers selectiever lijken te zijn geworden in het opnemen van nieuwe producten, ziet Business Openers ook dat A-merkfabrikanten meer proactief met nieuwe concepten inspelen op de te verwachten prijsdruk.

Zo komen de laatste vijf tot zes maanden verpakkingsinnovaties boven drijven, die inspelen op de behoefte aan ‘waar voor je geld’. Voorbeelden zijn de voordeelverpakking (‘€co Pack’) van Danone en de grootverpakking (‘bigger pack, better value’) van Tropicana. Ook zie je veel navulverpakkingen en herbruikbare verpakkingen.

Daarnaast veel voorbeelden van extra-luxe producten. In toenemende mate leveren die wel echte meerwaarde. Zoals een culinaire oplossing. Albert Heijn is met haar huismerk Excellent –ook internationaal gezien- hier erg sterk in, aldus de onderzoekers.

Business Openers verwacht dat ondanks de crisis, ook in 2009 de trend van ‘Pleasure’ (luxe, fun en exotische productconcepten) toch weer de grootste zal zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in