Overslaan en naar de inhoud gaan

De koopknop in het brein

Is de bestseller Buyology van de Deense merkengoeroe Martin Lindstrom niet meer dan een hype of zit er echt iets in?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het met veel bombast aangeprezen boek over neuromarketing heet een zoektocht te zijn naar ‘de koopknop in het brein’: waarom vallen we voor het ene artikel en niet voor het andere?

related partner content for mobile comes here

Buyology rekent af met misvattingen (de gezondheidswaarschuwingen op pakjes sigaretten stimuleren mensen eerder om méér te gaan roken dan dat ze hen ervan weerhouden), voegt nuttige informatie toe aan bestaande kennis (‘sex sells’, maar toch vooral seksueel getinte producten) en bevat leuke wetenswaardigheden (onze hersenen nemen de Mini Cooper waar als een soort Bambi op vier wielen, en daarom willen we hem hebben).

De auteur beweert dat wie het boek goed leest voortaan met de helft van zijn marketingbudget uitkomt. Toch lijkt Buyology voor mensen die vertrouwen op hun gezonde verstand niet zo bar veel nieuws te bevatten, en zeker niet voor doorgewinterde marketingspecialisten. Die weten allang dat kopen uiteindelijk vooral een kwestie van gevoel is. Niet voor niets komt Pepsi altijd als beste uit de smaaktest maar drínken toch meer consumenten Coca-Cola.

(bron: Absatzwirtschaft)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in