Overslaan en naar de inhoud gaan

Dagbladen moeten kleur bekennen

Voor de dagbladen wordt het selectieproces belangrijker.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week stond op nu.nl een artikel over Mecom, de eigenaar van Wegener. In het artikel een weinig rooskleurig beeld over de advertentie-inkomsten (afgelopen jaar -21%). Ook in de HOI cijfers zien we vooral negatieve trends ten aanzien van de ‘papieren oplage’. In het eerste kwartaal van 2010 was de totale oplage van alle dagbladen (landelijk, regionaal en gratis) nog meer dan 6 miljoen, in kwartaal 3 van 2013 is daar al ruim één miljoen van af.

related partner content for mobile comes here

Het geeft ons inzage in het veranderende medialandschap. De meningen over waar dit medialandschap naar toe gaat lopen nogal uiteen, meestal afhankelijk van wie en met name uit welk vakgebied je een zogenaamde expert hiernaar vraagt. Mensen afkomstig uit de ‘digitale wereld’ hebben het einde van zowel de TV als massamedium als ook de papieren krant al lang geleden aangekondigd, maar tot op heden houden beide mediumtypen nog stevig stand. Wel zijn er aandachtspunten ten aanzien van beide mediumtypen bij gekomen.

Voor TV geldt dat bijvoorbeeld Twitter en het ‘second screen’ een interessante verdieping vormen op bepaalde TV programma’s, maar dat het mediumtype met name op prime-time nog heel erg ‘lean back’ geconsumeerd wordt.

Creatie meer bepalend voor het resultaat
Dagbladen zullen meer kleur moeten bekennen om nog gekocht te worden en meer moeten segmenteren op bijvoorbeeld leefstijl-doelgroep. Steeds minder mensen zullen willen betalen voor algemeen nieuws dat ook gratis toegankelijk is via internet, maar voor duiding zal een doelgroep blijven. Dagbladen maken is een duur proces (papier, drukken en bezorgen kost veel geld), waardoor de daadwerkelijke advertenties (creatie) nog meer bepalend zijn voor het resultaat. Mediumbereik en advertentiebereik zullen dus dichter tegen elkaar geschoven moeten worden, terwijl hier momenteel zo’n 50% verschil tussen zit.

Mooi om te zien dat we nog genoeg uitdagingen hebben de komende jaren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in