Overslaan en naar de inhoud gaan

CBL voorziet forse groei huismerken

Supermarktkoepel Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) denkt dat het aandeel van huismerken in supermarkten volgend jaar met bijna 20…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Supermarktkoepel Centraal Bureau Levensmiddelenhandel () denkt dat het aandeel van huismerken in supermarkten volgend jaar met bijna 20 procent groeit tot een kwart van alle bestedingen.

related partner content for mobile comes here

Nu is dat aandeel nog ongeveer 21 procent. Zo verschuift bijna 1 miljard euro aan omzet van A-merken naar huismerken. Die verwachting sprak voorzitter Klaas van den Doel afgelopen week uit tijdens een bij het CBL.

Volgens de voorzitter is dat aandeel in Nederland nog lang niet zo hoog als in de ons omringende landen. In Duitsland heeft het huismerk een aandeel van 35 procent en in het Verenigd Koninkrijk is dat 40 procent.

Slachtoffers van deze ontwikkeling zijn de fabrikanten van A-merken die hun omzet al een tijd zien dalen.

Van den Doel noemde levensmiddelenfabrikanten "klagers", die hun tijd beter kunnen besteden aan het ontwikkelen van nieuwe producten.

'Veel fabrikanten hebben het de laatste tijd flink laten afweten als het gaat om innovatie. Ze zijn een beetje lui geworden. Laat ze minder klagen en aan het werk gaan.'

Van den Doel vindt dat de levensmiddelenfabrikanten het 'uit handen hebben laten lopen'.

Van den Doel: 'Ze innoveren minder en zeggen dat er geen budgetten meer zijn. Ze roepen dat ze langzaam worden uitgeknepen. Ook termen als 'eenzijdig geweld' gebruiken ze. Dergelijke kreten horen niet in onze branche thuis. Zo praat je niet over je klanten.'

De CBL-voorman voorziet geen verdere prijsdalingen meer. 'Er zijn geluiden dat de bodem bereikt is. Logischerwijs zijn de grote klappen al geweest. De supermarkten zijn de afgelopen jaren afgeslankt en gezond om verder te kunnen gaan. Na een daling van de totale omzet in 2004 en een gelijkblijvende in 2005 verwachten we volgend jaar een groei van 1 procent tot ruim 26 miljard euro.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in