Overslaan en naar de inhoud gaan

EU heeft nieuwe regels voor tv-reclame

De EU geeft tv-zenders meer vrijheid om adverteerders te behagen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een dat de EU gisteren verspreidde, staat het wat ambtelijk, maar het beeld is helder.

related partner content for mobile comes here

Over de doelstelling:

'Door deze regelgeving in de hele EU te harmoniseren, zal worden gewaarborgd dat leveranciers van audiovisuele mediadiensten slechts de regels van de lidstaat waar zij zijn gevestigd hoeven te respecteren, en niet de uiteenlopende voorschriften van alle lidstaten die hun diensten ontvangen.'

Goed, maar wat betekenen al die mooie voornemens in de praktijk?

'In de toekomst kunnen zenders zelf het meest geschikte moment kiezen om programma's voor reclame te onderbreken en zijn ze niet langer verplicht om tussen de reclameonderbrekingen tussenpozen van ten minste 20 minuten te laten bestaan, zoals nu het geval is. De hoeveelheid reclame mag echter niet toenemen, aangezien de Commissie voorstelt om het bestaande plafond van 12 minuten per uur te handhaven.'

Maar er is meer:

'De nieuwe richtlijn steunt eveneens nieuwe vormen van reclame, zoals split-screen, virtuele reclame en interactieve reclame. Voor het eerst wordt productplaatsing expliciet gedefinieerd en aan duidelijke regels gebonden. Duidelijk herkenbare productplaatsing zal in Europa in zowel lineaire als non-lineaire audiovisuele diensten, met uitzondering van journaals, actualiteiten- en kinderprogramma's, worden toegestaan.'

'Om sluikreclame te voorkomen, moet de consument bij aanvang van een programma over productplaatsing worden geïnformeerd. Deze nieuwe voorschriften moeten de rechtsonzekerheid wegnemen en aanvullende middelen voor Europese producties verschaffen, om het concurrentievermogen van de Europese audiovisuele sector te vergroten.'

'In overeenstemming met het beleid inzake betere regelgeving van de Commissie geldt de voorgestelde modernisering van de Televisie zonder grenzen-richtlijn niet voor privé-correspondentie, elektronische versies van kranten en tijdschriften, websites waarvan het verschaffen van audiovisuele media-inhoud niet het hoofddoel is, audio-uitzendingen en radio.'

'Het is mijn streven om de Europese audiovisuele inhoudsindustrie te laten gedijen onder één van de meest moderne en flexibele regelingen ter wereld', aldus commissaris voor informatiemaatschappij en media Viviane Reding.

Voor meer: en een hele rits

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in