Overslaan en naar de inhoud gaan

Blindenonderzoek toont invloed reclame op gebruikersbeeld aan

Reclame blijkt het gebruikersbeeld van merken mede te bepalen. Dat blijkt uit een onderzoek met blinden, dat is uitgevoerd in opdracht van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reclame bepaalt voor een belangrijk deel het zogenaamde ‘symbolic user imagery’ van een merk bij zienden, terwijl dit bij blinde respondenten volledig ontbreekt.

related partner content for mobile comes here

Het was al bekend dat de hogere symboliek in merken, zoals persoonlijkheid, invloed kan hebben op de resultaten van een merk. Nu is aangetoond dat de invloed van reclame hierbij groot is.

Blinden en zienden gaven beide een omschrijving van typische gebruikers van een aantal merken. Zo worden er bij het merk Coca-Cola door zowel blinden als zienden twee typen omschreven: ‘de dikke Amerikaan’ en ‘de cola-drinker-kan-iedereen-zijn’, want ‘iedereen over de hele wereld drinkt Coca-Cola’. De zienden beschreven nog een derde type gebruiker, die bij de blinden niet genoemd wordt: een ‘jong en hip persoon’. Dit type lijkt overeen te komen met de mensen die voornamelijk in de Coca-Cola reclames acteren als ‘symbolische endorsers’.

Ook bij Pepsi blijkt dat zienden van een typische gebruiker een beeld hebben, dat af te leiden is uit de reclames, terwijl dit bij blinden volledig ontbreekt. Hier gaat het om een ‘sportief persoon’, die direct gelinkt kan worden aan de sport-gedomineerde tv-commercials van
Pepsi.

Blinden en zienden zijn gevraagd naar hun vrije associaties bij de merken Coca-Cola, Pepsi, Apple en Samsung. Met name de eerste associatie, wat ook de sterkste associatie is, laat bij Coca-Cola 'een opvallend resultaat' zien. Bij blinden is in 71% van de gevallen de eerste
associatie een productassociatie. Bij zienden is juist in 67% van de gevallen de eerste associatie een merkassociatie.

Voor dit onderzoek is een groep van 21 blinde respondenten en van 18 zienden als controlegroep ondervraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Jerry de Goeij

Dank U

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in