Overslaan en naar de inhoud gaan

Autobezitter redelijk trouw aan garage

De Nederlandse automobilist gaat voor onderhoud aan zijn auto meestal naar een vertrouwd adres. Vooral de klant van de merkdealer heeft een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO.
Voor onderhoud is de klant van de merkdealer minder snel geneigd naar een universele garage of fitter te stappen dan dat klanten van universele garages de sprong wagen naar de merkdealer of fitter. De merkdealer kan met een serieuze bedreiging te maken krijgen als de universeel en de fitter aanzienlijke prijsdalingen doorvoeren. Op dit punt heeft de automobilist overigens een laag verwachtingspatroon. Men merkt momenteel sowieso weinig van veranderingen als het gaat om onderhoud aan auto's, ook niet als het gaat om de gevolgen van Europese regelgeving.

related partner content for mobile comes here

Autobezitters kunnen worden ingedeeld in segmenten, die de mate van binding met 'hun' werkplaats schetst. Ruwweg kan gesproken worden over 'toegewijde' (niet geneigd te veranderen door hun grote binding met de werkplaats) en 'niet-toegewijde' klanten (de twijfelaars en degenen die weinig binding met hun eigen werkplaats hebben en sterk aangetrokken worden door een ander type werkplaats). De meerderheid van de autobezitters blijkt 'toegewijd'. Voor het aan hun auto te verrichten onderhoud gaan zij in de regel trouw naar het punt waar het voertuig is gekocht. Van de Nederlandse autobezitters die onderhoud laten verrichten bij de merkdealer, heeft momenteel 74 procent een sterke binding met die dealer. Bij autobezitters die naar universele werkplaatsen gaan, is de mate van binding iets lager, maar desalniettemin hoog te noemen: 59 procent staat er niet voor open om de huidige werkplaats te verruilen voor die van de merkdealer of de fitter.

Kijkend naar de markt als geheel, heeft het er momenteel de schijn van dat mogelijke verschuivingen van marktaandelen beperkt zijn en de markt evenwichtig blijft. De merkdealers zouden circa dertien procent van hun klanten aan de universele werkplaatsen kunnen verliezen, maar daarnaast tien procent van diens klanten kunnen winnen. Voor de universele garages liggen deze percentages ongeveer gelijk: zij kunnen negen procent aan de merkdealers verliezen en dertien procent winnen.

Met de Europese regelgeving ('Monti'), zoals die van kracht is sinds oktober 2003, is de Nederlandse autobezitter over het algemeen onbekend. Slechts één op de 25 automobilisten (vier procent) geeft aan ooit iets gehoord of gelezen te hebben over de Monti-regelgeving. Daarnaast heeft slechts een even klein deel van de Nederlandse automobilisten zeker veranderingen gemerkt als gevolg van de Europese regelgeving.

Ontwikkelingen zoals het predikaat 'Erkend Reparateurschap' en 'Verlengde garantie' lijken vooralsnog geen grote verschuivingen in de onderhoudsmarkt tot gevolg te hebben. Voor merkdealers ligt er wel een bedreiging op het gebied van prijs. Een meerderheid van de automobilisten (63 procent) die hun auto bij de merkdealer in onderhoud hebben, verwacht dat een lagere prijs die universele garages of fitters bieden aanleiding kan zijn om over te stappen. Die daling zal overigens zeer scherp moeten zijn: 62 procent van hen denkt dat die prijs met meer dan vijftien procent moet dalen. Overigens acht een derde van de Nederlandse automobilisten het onwaarschijnlijk dat de prijzen van onderhoud in de komende tien jaar zullen dalen als gevolg van de Europese regelgeving. Slechts vier procent vindt dat zeer waarschijnlijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in