Overslaan en naar de inhoud gaan

Anomaly & Converse nemen afscheid van normaal

Jaren geleden, tijdens de hoogtijdagen van de reclame-industrie, werd er goed geld verdiend in de branche. Opslag op inkopen,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Inmiddels moeten de meeste bureaus het alleen nog hebben van uren en zijn de rechten (het intellectueel eigendom) van campagnes -die interessant zijn als gemaakt werk wordt hergebruikt of in andere markten wordt ingezet- ingeleverd bij de inkoopafdelingen van opdrachtgevers.

related partner content for mobile comes here

Om te breken met deze uitgangspunten, is enkele jaren geleden het Amerikaanse bureau Anomaly gestart. betekent 'deviation and departure from the normal'. Deze creatieve shop werkt met 'value pricing' en ontwikkelt haar eigen IP.

Dit wil zeggen dat concepten worden verkocht op basis van hun waarde en niet op basis van gemaakte uren. En eigen IP betekent dat ze zelf -of samen met opdrachtgevers- merken, producten en diensten ontwikkelen. Hiervan behouden ze zelf het 'intellectual property' (IP).

Anomaly is ook bijzonder omdat ze een bepaalde mystiek om zich heen hebben weten te creëren. Ze publiceren namelijk nauwelijks over gewonnen pitches, projecten die ze doen en het werk dat ze maken. Dit blijkt te werken, want interessante grote klanten weten Anomaly ondanks dat prima te vinden.

Deze week waren ze toch fors in het nieuws. Voor het 100-jarige bestaan van het sneaker-merk Converse ontwikkelde Anomaly een opvallende met ondermeer Pharrell Williams, N.E.R.D., Santogold en Julian Casablancas.

Origineel bedacht en extreme mooi gemaakt door dit vernieuwende bureau uit NYC. En los daarvan... vooral ook leuk om naar te kijken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in