Succesvol zakendoen, deel 4: interactieoriëntatie


Geslaagde ondernemingen hebben door de jaren heen verschillende stadia doorlopen. Eerst stond het product centraal, vervolgens draaide alles om de beste salesmethode, daarna kwam de marktgerichtheid en nu is het toverwoord interaction orientation: op basis van gelijkwaardigheid communiceren met de consument en de informatie die dit oplevert gebruiken om de klantrelaties voortdurend te verbeteren.
Deze benadering verschilt op vier punten van de vorige:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS- De individuele klant en niet ‘de markt’ is onderwerp van analyse.
- Marketingactiviteiten worden niet voor maar met de klant ondernomen.
- Relaties tussen klanten zijn van strategisch belang.
- De (financiële) toegevoegde waarde van marketingacties speelt duidelijk mee.
Positieve effecten van interactieoriëntatie: je trekt de meest profijtelijke klanten aan en weet ze vast te houden, het klantenbestand wordt een hoogwaardige bron van kennis, en je ontwikkelt het vermogen om van tevoren in te schatten wat de klant wil.
Bron: Journal of Marketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid