Overslaan en naar de inhoud gaan

Ahold, Unilever en WNF presenteren gezamenlijk duurzaam actieplan

Afgelopen dinsdag presenteerden de CEO’s van Ahold Nederland (Dick Boer) en Unilever Benelux (Peter ter Kulve) en de directeur van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het door ruim 60 bedrijven en 8 maatschappelijke organisaties (onder andere Cargill, Sara Lee, Nutreco, ICCO, Solidaridad en de Rabobank) ondertekende plan stelt dat verduurzaming primair een taak van het bedrijfsleven is.

related partner content for mobile comes here

Dick Boer: ‘Maar bedrijven kunnen dat niet alleen. Samenwerking met NGO’s en overheden is noodzakelijk om verduurzaming snel en op grote schaal te realiseren’. Peter ter Kulve: ‘De urgentie is hoog. Duurzaamheid is niet meer iets voor erbij. Het moet de mainstream standaard worden. Dan realiseer je echte veranderingen en worden duurzame producten ook betaalbaar’.

De ondertekenende bedrijven en NGO’s wijzen (IDH) aan als de organisatie die de gewenste bundeling van krachten het beste kan realiseren.

De afgelopen maanden hebben ruim zestig bedrijven en acht maatschappelijke organisaties onder regie van IDH afstemming gepleegd over het Actieplan Duurzame Handel. Joost Oorthuizen, directeur van IDH, die het plan inleidde: ‘Bedrijven en NGO’s willen de komende vier jaar samen investeren in duurzaamheid. Dit plan voorziet in de verduurzaming van internationale grondstofstromen zoals cacao, thee, tropisch hout, palmolie en soja. Met een jaaromzet van 37 miljard euro en directe banen voor 61.000 Nederlanders leveren deze sectoren een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Andersom kan Nederland in deze sectoren een rol spelen als kenniscentrum van efficiënte landbouwtechnieken en aanjager van duurzame productie. Ook veel internationale bedrijven onderschrijven het actieplan en samenwerking met de overheid zal tot internationale verbreding leiden.’

Nog een paar quotes:

Johan van de Gronden: ‘We kunnen de aarde niet blijven uitwonen. Sojaproductie kan én mag niet meer ten koste gaan van tropisch regenwoud’.

Peter ter Kulve: ‘De aarde is eindig. We moeten groei niet langer lineair definiëren, maar cyclisch. Grondstoffen worden schaars en duurder.’

Dick Boer: ‘Wij willen in 2015 dat al onze huismerken duurzaam geproduceerd zijn. Onze klanten verwachten dat ook.’

Peter ter Kulve: ‘Verduurzaming is een verlicht eigen belang voor bedrijven en is essentieel voor de Nederlandse concurrentiepositie. Het wordt de core strategie van internationale bedrijven als Unilever. We zijn palmolie aan het verduurzamen. We willen in 2015 dat al onze thee duurzaam wordt geproduceerd. Dat zijn enorme klussen waar we NGO’s en overheden hard bij nodig hebben’

De ministers Maxime Verhagen (Buitenlandse zaken) en Gerda Verburg (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) bevestigen in een eerste reactie dat de overheid een actieve rol moet spelen bij de verduurzaming van de handel met ontwikkelingslanden. Meer regie moet zorgen voor een effectievere inzet van publieke en private middelen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in