Overslaan en naar de inhoud gaan

Zijn uitgevers klaar voor verdere groei in mobiele nieuwsconsumptie?

Steeds meer consumenten lezen het nieuws via hun smartphone of tablet.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hierdoor zal bijna 13% van de huidige print abonnees komende 12 maanden haar lidmaatschap beëindigen, aldus het Amerikaanse . Daarnaast verwacht men dat de nieuws consumptie via de pc vanaf eind dit jaar flink gaat dalen. De algehele digitale consumptie zal echter verder stijgen door de groei van nieuws consumptie via mobile devices. De advertentiebudgetten hiervan blijven echter nog steeds ver achter. Nieuwssite AdAge weet het bondig te verwoorden: "If analog dollars become digital dimes, then mobile is getting the pennies".

related partner content for mobile comes here

Het is een schrikbeeld van veel uitgevers: steeds minder betalende abonnees, dat ook nog eens niet wordt opgevangen door advertentie inkomsten. AdAge beschrijft echter ook een lichtpuntje: Facebook heeft binnen 12 maanden tijd 40% van alle inkomsten uit mobile advertising weten te generen. Een transitie van digital richting mobile is echter een veel kleinere stap dan waar veel Nederlandse uitgeverij kolossen, zoals Wegener en TMG, mee te maken hebben. Daar hangt immers nog steeds een 'Paper First' mentaliteit en de transitie van papier naar digitaal is bij lange na nog niet afgerond, laat staan voor mobiel. Het is af te vragen of managers binnen de dikke muren van deze uitgeverijen de snelle veranderingen in media consumptie bij kunnen benen en deze ook kunnen converteren naar een profitable business model op gebied van advertising. Wie weet moeten zij juist vernieuwen buiten deze bestaande muren.

Dagblad abonnees Q1 2012 vs Q1 2013 (RJI)

Bronnen: AdAge & eMarketer

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in