Zijn uitgevers klaar voor verdere groei in mobiele nieuwsconsumptie?
Hierdoor zal bijna 13% van de huidige print abonnees komende 12 maanden haar lidmaatschap beëindigen, aldus het Amerikaanse Donald W. Reynolds Journalism Institute. Daarnaast verwacht men dat de nieuws consumptie via de pc vanaf eind dit jaar flink gaat dalen. De algehele digitale consumptie zal echter verder stijgen door de groei van nieuws consumptie via mobile devices. De advertentiebudgetten hiervan blijven echter nog steeds ver achter. Nieuwssite AdAge weet het bondig te verwoorden: "If analog dollars become digital dimes, then mobile is getting the pennies".
Het is een schrikbeeld van veel uitgevers: steeds minder betalende abonnees, dat ook nog eens niet wordt opgevangen door advertentie inkomsten. AdAge beschrijft echter ook een lichtpuntje: Facebook heeft binnen 12 maanden tijd 40% van alle inkomsten uit mobile advertising weten te generen. Een transitie van digital richting mobile is echter een veel kleinere stap dan waar veel Nederlandse uitgeverij kolossen, zoals Wegener en TMG, mee te maken hebben. Daar hangt immers nog steeds een 'Paper First' mentaliteit en de transitie van papier naar digitaal is bij lange na nog niet afgerond, laat staan voor mobiel. Het is af te vragen of managers binnen de dikke muren van deze uitgeverijen de snelle veranderingen in media consumptie bij kunnen benen en deze ook kunnen converteren naar een profitable business model op gebied van advertising. Wie weet moeten zij juist vernieuwen buiten deze bestaande muren.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Dagblad abonnees Q1 2012 vs Q1 2013 (RJI)
Bronnen: AdAge & eMarketer
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid