Overslaan en naar de inhoud gaan

Crisis: vooral oude media bepalen publieke opinie

Hoewel sociale media bij crisiscommunicatie een steeds belangrijker rol spelen, zijn het vooral traditionele media die de publieke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo toont recent onderzoek naar de olielek van BP aan dat niet de discussies in de nieuwe media, maar de verslagen over de crisis in Amerikaanse en Britse kranten van invloed waren op de aandelenprijzen van BP. Hoe meer aandacht de kranten aan de crisis gaven, hoe verder de aandelen kelderden en hoe groter de aandacht voor de crisis online werd.

related partner content for mobile comes here

Dat schrijft Friederike Schultz, universitair docent Corporate Communicatie en Nieuwe Media aan de VU en universitair hoofddocent Corporate Communicatie aan de Copenhagen Business School. Zij schreef over crisiscommunicatie en de rol van sociale en traditionele media.

Sociale media zijn erg belangrijk bij crises blijkt daaruit. Ze bieden een snelle en meer directe manier van communiceren met doelgroepen. De traditionele media worden weer geloofwaardiger gevonden. Daarom zouden mensen meer over crises praten (zogenaamde secondaire crisiscommunicatie) wanneer ze erover lezen in kranten, dan wanneer ze er over horen via blogs, Facebook of Twitter.

Bedrijven moeten en kunnen zich dus op de debatten in de traditionele media richten, aldus Schultz. BP lukte het bijvoorbeeld om zich door middel van persberichten in de nieuwsmedia te distantiëren van de verantwoordelijkheid voor de oorzaak van de crisis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in