Overslaan en naar de inhoud gaan

PopNed noemt NPO-missie ‘misleidende reclame’

‘De publieke omroep is van en voor iedereen’ staat te lezen op de site van de NPO. De populistische aspirant-omroep PopNed diende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Screenshot van de NPO-tekst in kwestie

related partner content for mobile comes here

De zin ‘De publieke omroep is van en voor iedereen’ staat te lezen op onder het kopje ‘Organisatie’. Hiermee wordt volgens NPO de missie verwoord die voortvloeit uit de wettelijke taakopdracht om er onder meer op toe te zien dat sprake is van een media-aanbod op het terrein van informatie, cultuur, educatie en verstrooiing alsmede dat het aanbod voor iedereen toegankelijk is.

De voorzitter van de Populistische Omroep Nederland (PopNed) noemt de zin een reclameleus en diende een klacht in. Volgens hem lukt het de NPO ‘al zeker 10 jaar niet om het geluid van het rechtspopulistische deel van het politieke spectrum te laten horen, terwijl dit tussen de 10 en 25% van de Nederlandse bevolking omvat’.

De Reclame Code Commissie (RCC) wees in mei al af, omdat ‘de taakomschrijving niet kan worden aangemerkt als het aanprijzen van goederen en/of diensten of het propageren van een denkbeeld’. Daartegen ging PopNed in beroep. Vorige week wees ook het College van Beroep (CVB) de klacht af, nadat die de zin wel als reclame-uiting had aangemerkt. Maar een reclame die de consument niet overhaalt tot een uitgave, is niet misleidend, stelt het CVB.

“George Orwell zou zich prima herkennen in de leus”, reageert PopNed tegenover .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in