Voordelen van relatiemarketing zijn relatief
Vertrouwen, onderlinge betrokkenheid, gedeelde waarden, ketenpartners worden nooit moe de voordelen van goed relatiebeheer te benadrukken. Maar handel is toch ook een continu gevecht om de verdeling van de marges? Wetenschappers hebben onderkend dat er ook nadelen aan relatiemarketing kleven. Zo kan de jarenlange band een goede evaluatie van de partner in de weg gaan staan. Daarnaast kan er een houding ontstaan in de trant van: geachte partner, wat heb ik de laatste tijd nou eigenlijk aan jou gehad?
Jonathan Hibbard e.a. menen dat er over de geneugten van relatiemarketing genuanceerd moet worden gedacht. Ze stellen dat wederzijds vertrouwen essentieel is om de relatie in stand te houden. Maar naarmate de tijd verstrijkt, kan er slijtage ontstaan, is hun hypothese, de meeropbrengsten van relatiemarketing nemen geleidelijk aan af.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaKortom, tijd voor een onderzoek. De wetenschappers onderzochten de relaties tussen een autofabrikant en een aantal van zijn dealers. Conclusie: bij de start van de relatie zorgen vertrouwen en betrokkenheid voor snel toenemende meeropbrengsten. Maar dat effect zwakt weer af naarmate de tijd verstrijkt. Goede relatiemarketing kost veel tijd en dus geld, er moet kritisch naar de uitkomsten worden gekeken.
<#FONT SIZE=1>Bron: business strategy review<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid