Overslaan en naar de inhoud gaan

Voordelen van relatiemarketing zijn relatief

Ook in b-to-b is relatiemarketing de laatste jaren gemeengoed. Maar hoe schadelijk is het dat de voordelen van relatiemarketing na verloop…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vertrouwen, onderlinge betrokkenheid, gedeelde waarden, ketenpartners worden nooit moe de voordelen van goed relatiebeheer te benadrukken. Maar handel is toch ook een continu gevecht om de verdeling van de marges? Wetenschappers hebben onderkend dat er ook nadelen aan relatiemarketing kleven. Zo kan de jarenlange band een goede evaluatie van de partner in de weg gaan staan. Daarnaast kan er een houding ontstaan in de trant van: geachte partner, wat heb ik de laatste tijd nou eigenlijk aan jou gehad?

related partner content for mobile comes here

Jonathan Hibbard e.a. menen dat er over de geneugten van relatiemarketing genuanceerd moet worden gedacht. Ze stellen dat wederzijds vertrouwen essentieel is om de relatie in stand te houden. Maar naarmate de tijd verstrijkt, kan er slijtage ontstaan, is hun hypothese, de meeropbrengsten van relatiemarketing nemen geleidelijk aan af.

Kortom, tijd voor een onderzoek. De wetenschappers onderzochten de relaties tussen een autofabrikant en een aantal van zijn dealers. Conclusie: bij de start van de relatie zorgen vertrouwen en betrokkenheid voor snel toenemende meeropbrengsten. Maar dat effect zwakt weer af naarmate de tijd verstrijkt. Goede relatiemarketing kost veel tijd en dus geld, er moet kritisch naar de uitkomsten worden gekeken.

< SIZE=1>Bron: business strategy review<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in