Verschuiving advertentiemarkt naar internet
Het aantal advertenties van de wervings- en selectiebureaus tot en met augustus 2002 zit op 81 procent van het volume van 2001. Met nog een kwartaal in het verschiet verwacht de OAWS, brancheorganisatie voor de wervings-, search- en selectiebureaus in Nederland, dat de advertentiemarkt op ongeveer hetzelfde niveau zal uitkomen als 2001. Het aantal advertenties zal wellicht het niveau overtreffen van 2001, maar voor het aantal ingekochte millimeters door de wervings- en selectiebureaus zal de markt nauwelijks groeien. Dit blijkt onder andere uit cijfers van PAR, database voor personeelsadvertenties, die de personeelsadvertenties registreert in alle media.
2001 Was een slecht jaar voor de advertentiemarkt: slechts 84 procent van het volume van de millimeters in 2000 werd aan advertenties geplaatst, zowel in de dag- en vakbladen als op internet. Nu is het, ondanks de huidige economische tegenwind, voor 2002 weliswaar minder somber, maar een groei van de advertentiemarkt valt niet te verwachten. Opvallend is dat de top 3 van adverteerders de afgelopen drie jaar ongewijzigd is gebleven (YER, Mercuri Urval, Michael Page), maar dat zij aanzienlijk minder advertenties hebben gezet in de media (inclusief internet). Tot augustus 2002 zitten zij op gemiddeld 60 procent van het totale volume van 2001, terwijl het landelijk gemiddelde 70 procent van het volume van 2001 is. In de top 25 zit een aantal interessante ontwikkelingen en verschuivingen: ruim de helft van deze top 25 heeft reeds tot augustus 2002 meer millimeters bij de media ingekocht dan hele jaar 2001 bij elkaar genomen. Deze wervings- en selectiebureaus hebben tot augustus 2002 gemiddeld reeds 68 procent méér millimeters hebben ingekocht dan over geheel 2001. In aantallen geplaatste vacatures is dit maar liefst 78 procentmeer.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVerder heeft er een verschuiving plaatsgevonden van de reguliere advertenties in landelijke dag- en vakbladen naar de virtuele advertenties op internet. Een plaatsing van een advertentie op internet is goedkoper dan een plaatsing in de dag- en vakbladen, terwijl het bereik vergelijkbaar is. Door dit kostenaspect is het volume van millimeters en aantallen vacatures in dag- en vakbladen teruggelopen. De advertentiemarkt voor de dag- en vakbladen zit in augustus voor de verkochte millimeters op slechts 65 procent van het volume van 2001. Voor de aantallen vacatures is dit 70 procent. Kortom: voor één vacature werd volstaan met een kleinere advertentie. Naar alle waarschijnlijkheid zal het aantal geplaatste vacatures in alle media (dus ook internet) voor 2002 het aantal van 2001 overtreffen, terwijl hier naar verwachting minder millimeters voor gebruikt zullen worden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid