France Télécom moet voorbeeld BT volgen
Volgens Forresters zijn de Franse en Duitse telco’s gestructureerd volgens achterhaalde verticale lijnen(vast, mobiel, internet en IT-oplossingen en proberen ze alles voor iedereen te zijn. Forrester stelt dat dit model fundamenteel verkeerd is en dat aandeelhouders in de afgelopen 30 maanden 85 procent van hun DT-investeringen zijn verloren.
De telecombedrijven zouden er goed aan doen zich te herstructureren langs drie horizontale lijnen: netwerken, innovatie en retail. Alleen zo zullen ze de uitdagingen op het gebied van fundamentele innovatie en winstgevendheid aankunnen. De manier waarop British Telecom zich heeft geherstructureerd is hiermee vergelijkbaar en volgens Forrester een goede strategie voor groei. Het zal BT een waardevermeerdering van 10 miljard opleveren, aldus het onderzoeksbureau. Niettemin zit er een beperking aan deze strategie. Forrester voorziet in 2006 een onvermijdelijke opdeling van het bedrijf, die dan nog eens 1 miljard extra aandeelhouderswaarde zou opleveren, mits zorgvuldig gepland. Ook DT en FT zouden zich op zo’n opdeling moeten voorbereiden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid