Prijs is kwestie van strategie
![Miniatuurvoorbeeld](https://static.adformatie.nl/31eb26a1-2509-5bbf-92d6-a38e06add5b0/article/be/a6/bea6497c-0768-4b2e-bd5c-fd40ec55fcf9/opening_image/opening_image_hero/placeholder.jpg)
![Miniatuurvoorbeeld](https://static.adformatie.nl/31eb26a1-2509-5bbf-92d6-a38e06add5b0/article/be/a6/bea6497c-0768-4b2e-bd5c-fd40ec55fcf9/opening_image/opening_image_hero/placeholder.jpg)
Het bepalen en aanpassen van prijzen wordt nog te vaak beschouwd als een kwestie van tactiek. Snel inspelen op veranderingen in de markt, de concurrent de voet dwars zetten en marktaandeel winnen, dat zijn vanuit die optiek belangrijke motieven voor het aanpassen van prijzen. Maar het is meer dan dat. De prijs hoort onderdeel uit te maken van de strategie, en vergt diepgaand inzicht in product- en marktontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld Polaroid. Jarenlang prijsde het zijn camera’s laag, want de winst kwam van de filmpjes. Met de komst van de digitale camera moest het hele prijsdenken om. Polaroid bleek niet in staat met die verandering mee te gaan, en verloor de slag met Kodak en Fuji. Ook bij nieuwkomers in een markt schiet het prijsdenken regelmatig tekort. Ze doen denken aan onervaren dartspelers, die af en toe een pijltje goed gooien, maar er niet in slagen om de totaalscore rond te krijgen.
Voor een goede prijsstrategie is nodig: adequate software, die alle aspecten van de prijs doorrekent, interne expertise, en een bedrijfscultuur waarin de verschillende afdelingen elkaar niet dwarszitten. Als die drie zaken niet voorhanden zijn, dan is het misschien maar het beste om gewoon de branchegenoten na te bootsen. Al betekent dat wel dat het initiatief volledig bij de concurrentie ligt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijCommunications Director
World Press PhotoDigital Advertising Specialist
De Horecabond<#FONT SIZE=1>Bron: mit sloan management review<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid