Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijs is kwestie van strategie

Prijs is misschien wel de meest onderschatte ‘p’ uit de marketingmix. Want het hanteren van de juiste prijzen vereist expertise en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bepalen en aanpassen van prijzen wordt nog te vaak beschouwd als een kwestie van tactiek. Snel inspelen op veranderingen in de markt, de concurrent de voet dwars zetten en marktaandeel winnen, dat zijn vanuit die optiek belangrijke motieven voor het aanpassen van prijzen. Maar het is meer dan dat. De prijs hoort onderdeel uit te maken van de strategie, en vergt diepgaand inzicht in product- en marktontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld Polaroid. Jarenlang prijsde het zijn camera’s laag, want de winst kwam van de filmpjes. Met de komst van de digitale camera moest het hele prijsdenken om. Polaroid bleek niet in staat met die verandering mee te gaan, en verloor de slag met Kodak en Fuji. Ook bij nieuwkomers in een markt schiet het prijsdenken regelmatig tekort. Ze doen denken aan onervaren dartspelers, die af en toe een pijltje goed gooien, maar er niet in slagen om de totaalscore rond te krijgen.

related partner content for mobile comes here

Voor een goede prijsstrategie is nodig: adequate software, die alle aspecten van de prijs doorrekent, interne expertise, en een bedrijfscultuur waarin de verschillende afdelingen elkaar niet dwarszitten. Als die drie zaken niet voorhanden zijn, dan is het misschien maar het beste om gewoon de branchegenoten na te bootsen. Al betekent dat wel dat het initiatief volledig bij de concurrentie ligt.

< SIZE=1>Bron: mit sloan management review<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in