Adverteerder kiest te veel voor televisie


Voor het eerst is in Nederland een dergelijk onderzoek gedaan en wel inopdracht van Sanoma Magazines uit Hoofddorp. Dit is de grootstetijdschriftenuitgever van Nederland met bladen als Libelle, Panorama, Story,Viva en Donald Duck. Het onderzoek komt Sanoma nu goed uit, omdat door deeconomische terugslag veel minder wordt geadverteerd. Ook voor volgend jaarzijn de verwachtingen nog slecht en dan kan het geen kwaad adverteerders afte snoepen van de televisieberg.
Onderzoeker P. Zegwaart ontkent manipulatie, al is wel alleen gekeken naarhet reclamebereik van televisie en tijdschriften en niet van kranten, radioof folders. Omdat Nederlanders de hele dag worden bestookt met reclame, isgekeken naar reclameherinnering. Een film kan nog zo grappig zijn, als je naafloop niet meer weet om welk product of bedrijf het ging, schiet deopdrachtgever er niets mee op. In de herinnering heeft 70 procent betrekkingop tv reclame en de rest op tijdschriften en een mix daarvan. Bij debesteding van het reclamegeld gaat echter 83 procent naar tv. Het is volgensZegwaart effectiever meer in print te steken en minder in tv.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGedrukte media is volgens Sanoma marketing directeur H. Scheenstraefficiënter omdat daarmee de juiste doelgroep wordt bereikt (zeker bij detijdschriften), lezers reclame niet als irritant ervaren (wat wel tijdenseen film het geval is) en een tijdschrift lezen als ontspanning wordtgezien. ‘We zeggen niet stop met tv reclame, maar doe het iets minder.Print en tv versterken elkaar.’
In de praktijk ondervindt reclamemaker J. Bakker (nu bekend van de spots vanKanis & Gunnink) dat grote opdrachtgevers vaak alles op tv zetten. ‘Ikkrijg dan alleen door hoe lang het spotje moet worden. Een filmpje kost algauw twee ton euro en dan is er geen geld meer om ook foto's te maken voorgedrukte advertenties. Of je ziet dat ze een beeld uit het filmpjegebruiken. Aan een combinatie van media wordt veelal niet gedacht. Overigensis tv niet heilig. Modecampagnes zie je eigenlijk uitsluitend intijdschriften.’
In Amerika en Engeland is recent al een kentering waarneembaar als het gaatom televisiereclame. Sanoma wil die ontwikkeling in Nederland een zetjegeven. Ook krantenuitgevers zouden dat toejuichen.
Bron: Rotterdams Dagblad
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid