Think local, niet global
In het onderzoek ‘Paying for Advertising in Europe’, dat is uitgevoerd in de periode 1999-2001, werd aan 450 internationale adverteerders gevraagd hoe zij dachten over global advertising. Circa tweederde was positief, maar 14 procent was ontevreden. De mate van tevredenheid lijkt verband te houden met de wijze waarop adverteerders met hun bureaus samenwerken. De adverteerders die nog met commissies werken en zich weinig bekommeren om de lokale uitvoering, bleken het minst tevreden. Adverteerders die zich wel bemoeien met de lokale gang van zaken en betalen op basis van prestatie, zijn het meest positief. Dat komt omdat meer lokale betrokkenheid van de adverteerder ertoe leidt dat de lokale vestigingen van de bureaugroep zich niet ondergesneeuwd voelen door het hoofdkantoor. Daarnaast lijkt het prestatie-element in de honorering een extra prikkel om intern de taken goed te verdelen. Want dat een campagne een internationaal karakter heeft, betekent niet dat ‘ie overal hetzelfde moet zijn. De praktijk wijst uit dat een gedifferentieerde werkwijze, waarbij de kaders internationaal zijn vastgelegd maar waarin ook ruimschoots aandacht is voor de lokale markt, de beste garantie biedt op succes. De kreet ‘think global, act local’ heeft zijn langste tijd gehad. De nieuwe wijsheid luidt ‘think local, adapt global, act local’.
<#FONT SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid