Top of Flop: iPad 2
Voor dit onderzoek zijn n=146 volwassen Nederlanders ondervraagd die dagelijks actief zijn op internet.
Bekendheid
Het succes van een nieuw product laat zich het beste voorspellen door de volgende factoren: bekendheid, aantrekkelijkheid, relevantie en aankoopintentie. De scores op deze factoren zijn weergeven in de grafiek.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe bekendheid van de vernieuwde iPad 2 is hoog. Bijna 70 procent van de Nederlanders heeft er al wel eens van gehoord. Dit percentage ligt iets lager dan de bekendheid van de iPad bij introductie. Dat is niet zo vreemd. De komst van de iPad gonsde destijds al maanden rond. Het feit dat er nu een nieuwe iPad is, heeft blijkbaar wat minder aandacht gekregen. De bekendheid blijft hoog, juist omdat er wederom niet noemenswaardig is geïnvesteerd in massacommunicatie.
Aantrekkelijkheid en relevantie
De aantrekkelijkheid en relevantie van het product zijn iets toegenomen. Een jaar na de introductie zijn er veel meer consumenten die hebben kennis gemaakt met het product en de toepassingsmogelijkheden. Consumenten hebben nu een scherper beeld bij de mogelijkheden en voordelen. Zo is de iPad volgens veel consumenten zeer geschikt om thuis op de bank mee te internetten. Daarnaast verwachten/denken consumenten dat de iPad ook handig is om buitenshuis online te zijn. Je kunt hem gemakkelijk overal mee naar toe nemen.
Aankoopintentie (met en zonder prijs)
De aankoopintentie met en zonder prijs zijn hetzelfde als in september 2010. We zien opnieuw een stevig verval tussen aankoopintentie met en zonder prijs. Er zijn duidelijk issues rondom relevantie en prijs. De prijs is een issue, maar het product is voor veel consumenten toch nog vooral ‘nice to have, geen noodzaak.
Conclusie
De iPad is natuurlijk een succes, er zijn er wereldwijd al miljoenen verkocht. Apple overtrof daarmee ruimschoots de verkoopprognoses. Maar we zien nog geen groei in aankoopintentie. De iPad blijft ‘nice to have’ voor een groep consumenten die hem zich kan veroorloven. De iPad wordt door consumenten nog niet gezien als vervanger voor de laptop of desktopcomputer.
Deze column is geschreven door Wouter Jacobs (MarketResponse) en terug te vinden in het meinummer van Tijdschrift voor Marketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid