Overslaan en naar de inhoud gaan

Top of Flop: iPad 2

Krap een jaar na de introductie van de revolutionaire iPad komt Apple met een opvolger, de iPad 2. Voor de Top of Flop-rubriek in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor dit onderzoek zijn n=146 volwassen Nederlanders ondervraagd die dagelijks actief zijn op internet.

related partner content for mobile comes here

Bekendheid
Het succes van een nieuw product laat zich het beste voorspellen door de volgende factoren: bekendheid, aantrekkelijkheid, relevantie en aankoopintentie. De scores op deze factoren zijn weergeven in de grafiek.

De bekendheid van de vernieuwde iPad 2 is hoog. Bijna 70 procent van de Nederlanders heeft er al wel eens van gehoord. Dit percentage ligt iets lager dan de bekendheid van de iPad bij introductie. Dat is niet zo vreemd. De komst van de iPad gonsde destijds al maanden rond. Het feit dat er nu een nieuwe iPad is, heeft blijkbaar wat minder aandacht gekregen. De bekendheid blijft hoog, juist omdat er wederom niet noemenswaardig is geïnvesteerd in massacommunicatie.

Aantrekkelijkheid en relevantie
De aantrekkelijkheid en relevantie van het product zijn iets toegenomen. Een jaar na de introductie zijn er veel meer consumenten die hebben kennis gemaakt met het product en de toepassingsmogelijkheden. Consumenten hebben nu een scherper beeld bij de mogelijkheden en voordelen. Zo is de iPad volgens veel consumenten zeer geschikt om thuis op de bank mee te internetten. Daarnaast verwachten/denken consumenten dat de iPad ook handig is om buitenshuis online te zijn. Je kunt hem gemakkelijk overal mee naar toe nemen.

Aankoopintentie (met en zonder prijs)
De aankoopintentie met en zonder prijs zijn hetzelfde als in september 2010. We zien opnieuw een stevig verval tussen aankoopintentie met en zonder prijs. Er zijn duidelijk issues rondom relevantie en prijs. De prijs is een issue, maar het product is voor veel consumenten toch nog vooral ‘nice to have, geen noodzaak.

Conclusie
De iPad is natuurlijk een succes, er zijn er wereldwijd al miljoenen verkocht. Apple overtrof daarmee ruimschoots de verkoopprognoses. Maar we zien nog geen groei in aankoopintentie. De iPad blijft ‘nice to have’ voor een groep consumenten die hem zich kan veroorloven. De iPad wordt door consumenten nog niet gezien als vervanger voor de laptop of desktopcomputer.

Deze column is geschreven door Wouter Jacobs (MarketResponse) en terug te vinden in het meinummer van Tijdschrift voor Marketing

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in