TNS NIPO en TrendLight analyseren mediareputaties


Om de mediareputatie oftewel mediapositie van organisaties, issues en personen goed in kaart te kunnen brengen, heeft TNS NIPO het onderdeel Media Intelligence aan haar onderzoeksaanbod toegevoegd. In dat kader is het bureau een partnership aangegaan met TrendLight Netherlands. Dit instituut voor onderzoek naar mediareputatie legt zich volledig toe op contentanalyse van media. Met behulp software analyseert TrendLight grote hoeveelheden kranten- en tijdschriftartikelen, websites, internetfora, weblogs en tv-programma's. Zo ontstaat een beeld van het mediakrachtenveld rondom organisaties, personen en issues.
Op het moment werken TrendLight en TNS NIPO samen aan het ontwikkelen van modellen die mediaonderzoek, tracking-onderzoek, belevingsonderzoek en contentanalyse aan elkaar koppelen. Met behulp van geavanceerde dashboards kunnen de ontwikkelingen in de media en de effecten daarvan op de meningsvorming van mensen continu worden gevolgd. Gekeken wordt naar zowel de kwantitatieve mediapositie (hoe vaak komt iets of iemand in het nieuws) als de kwalitatieve (hoe komt iets of iemand in het nieuws) mediapositie. Het onderzoek vindt plaats op nationaal en internationaal niveau via het wereldwijde netwerk van TNS, waartoe TNS NIPO behoort.
Door onderzoek te koppelen aan media-analyse kan een organisatie volgens TNS NIPO meteen zien of de communicatie-inspanningen de gewenste vruchten afwerpen. Daarbij kan met deze combinatie worden achterhaald wie die stakeholders en burgers zijn. Zo kan het onderzoek aanknopingspunten bieden om de beeldvorming via diezelfde media bij te stellen en de juiste doelgroepen te bereiken. Bedrijven en overheden kunnen volgens de onderzoekers zo tijdig tactische en strategische veranderingen in hun communicatieplannen aanbrengen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid