Timmervrouw. Sexy?
De positionering van het kappersvak is kennelijk in korte tijd radicaal gewijzigd van een beetje suf beroep naar een sexy job. Dat komt door positieve aandacht in make over en next topmodel programma's en door toenemende aandacht in tijdschriften voor uiterlijke schoonheid. Jongeren zijn gevoelig voor het "OH-effect".
In schrijnend contrast hiermee staat het imago voor de techniek, bouw en verpleging: het is slecht betaald, zwaar en vies werk. De branchorganisaties proberen hieraan wat te doen door arbeidsmarktbeleid, scholing en onderwijs, maar slagen er niet in het imago te veranderen.
De campagnes die de taskforce jeudwerkloosheid voert op jongeren kunnen volgens mij niet werken (al ben ik geen deskundige op dit terrein). Kijk en luister zelf op spotjes jeugdwerkloosheid. Te negatief, teveel focus op het halen van diploma's in plaats van wat daarna komt en te rolbevestigend. Geen concurrent voor extreme make overs en holland next top model.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaWat dan wel?
Imago begint bij identiteit. Is het zo dat techniek, bouw en verpleging slecht betaald, zwaar en vies is en het kappersvak goed betaald, licht en schoon is? Dat lijkt mij niet. De hele dag in de kapperszaak staan is slecht voor je rug, dat gezeur van klanten is vreselijk, het betaalt slecht en je zit de hele dag binnen. En toch is het een sexy vak. In de bouw ben je lekker buiten, je ziet ook direct resultaat, het verdient niet slechter dan een kapper en toch is het geen sexy vak.
Het heeft dus alles te maken met beeldvorming en het verschil tussen identiteit en imago.
Hans de Boer van de taskforce Jeugdwerkloosheid heeft een tip: geef impopulaire opleidingen een flitsende naam. In plaats van electrotechniek Sound & Vision. Dat werkt volgens hem. Maar is het slechts een beginnetje. Ik zou als gezamenlijke MBO scholen een herpositioneringscampagne starten op dezelfde wijze zoals we het in het bedrijfsleven doen. De basis van de campagne is je in te leven in wat de doelgroep MBO'ers wil. Studies wijzen uit dat deze jongeren al heel snel bezig zijn met huisje, boompje, beestje. Geld is belangrijk. Klaar staan voor anderen ook. Focus op deze insights, laat de voordelen zien van de beroepen, wijs op mogelijkheden voor zelfstandig ondernemersschap, communiceer positief en eigentijds via internet, hyves, MSM etc etc.
Welke marketeer of communicatieexpert meldt zich bij de overheid om het beter te doen?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidThere are the great blog here it is the very nice you have to access the mozilla firefox download free all setting for the start fast and secure browsing forever thanks.