Truly, 'Minder slecht snoep' van Red Band


Red Band Truly is een nieuw assortiment snoep van LEAF Holland waarmee het naar eigen zeggen de eerste snoepproducent in Europa is die op grote schaal een nieuwe en brede categorie snoep op de markt brengt waarin minder suikers, fruitsappen en natuurlijke ingrediënten centraal staan.
Tijdens de productpresentatie spraken voedingsdeskundige Vardit Kohn en Mark Visser, Marketing Director van LEAF Holland de aanwezige pers toe.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSZe spraken over de gezondheidstrend die niemand natuurlijk ontgaat. 'Gezond' is een hype woord en staat bovenaan de voedingsagenda. 'Niet alleen regeringen zijn er mee bezig, de consument zelf ook.'
Naast dat voedsel gezonder moet worden, willen de consumenten ook natuurlijkere ingrediënten.
Kohn: 'Minder suiker, natuurlijke kleurstoffen, kleinere verpakkingen en eerlijkheid in marketing, dat is wat de consument wil. En ze willen geen compromis wat betreft smaak. Ja, het moet gezonder maar moet ook gewoon lekker blijven.'
Deze trends hebben ertoe geleid dat LEAF nieuwe snoepconcepten is gaan ontwikkelen en aan de Europese consument heeft voorgelegd. Uit alle tien concepten die zijn getest bleef Truly over. De uitvoering van het concept heeft geleid tot twaalf verschillende varianten, allen met eigen smaken en vormen. Ook deze zijn weer getest in verschillende landen onder bijna 3.000 consumenten.
Bieten
Het is snoep met 30 procent minder suikers, fruitsappen, vezels en kleuren op basis van natuurlijke grondstoffen. Er zijn natuurlijke kleurstoffen gebruikt, kleurextracten van groente. Zo worden rode bieten gebruikt voor rood, kurkuma (afkomstig van een wortelsoort) voor geel en paprika extract voor oranje.
In Nederland worden voor kinderen, volwassenen en gezinnen in totaal tien varianten geïntroduceerd. Ze zijn onderverdeeld in drie soorten: Truly Juicy, Truly Smoothy en Truly Splashy.
De snoepjes gericht op kinderen zijn in speelse vormen gemaakt. Met deze snoepjes kunnen ze figuren maken en puzzelen. De Truly-producten voor kinderen zijn in de vorm van een uitdeelverpakking te verkrijgen. 'Moeders houden zo de controle over de hoeveelheid snoep die ze weggeven', aldus Visser.
Ik vroeg aan Mark Visser hoe hij de 'minder goed voor je'-snoepproducten ziet afgezet tegen deze nieuwe 'iets minder slechte' Truly-producten. Zal er kannibalisering optreden, zullen de nog ongezondere producten op termijn verdwijnen? 'Wellicht. We hopen het eerste jaar dat van onze omzet 10 tot 15 procent van deze Truly-producten zal komen. Dat zal in de toekomst waarschijnlijk meer worden.' De Truly-producten zullen wellicht de plaats van de light snoepproducten (met niet natuurlijke ingrediënten) innemen.
Verpakking
Het idee was het snoep in echte papieren zakken te verkopen, zoals in grootmoederstijd, maar volgens Leaf voldoet papier niet meer aan de huidige kwaliteitseisen. Het heeft daarom gekozen voor een verpakking dat zacht voelt en op papier lijkt. Er is geen zichtvenster en de tekst is 'speels met de hand geschreven.'
Visser: 'Productverpakking moet communiceren wat het is. De meeste aankoopbeslissingen worden nog steeds voor het schap gedaan. Dus je moet goed communiceren en opvallen.'
Leaf brengt de Truly-producten op de markt in Nederland, Finland, Zweden, Denemarken.
De Nederlandse snoepmarkt is goed voor zijn 750 miljoen euro omzet. Nederlandse kinderen zijn de op een na grootste snoeperds van Europa.
Het testpanel op de redactie was positief: de snoepjes zijn lekker, minder zoet. De vier zakjes die ik na de persmeeting meekreeg, waren binnen twee dagen op.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid