the patient is in the driverseat
Door Marc Borgers van MB Marketing en EMMA-nl.
We kennen natuurlijk allemaal het inmiddels enigszins uitgekauwde 'the customer is in the driversseat' als we het over de effecten/kenmerken van internet hebben. Door met name de grote vergelijkingsmogelijkheden ben je er als aanbieder niet meer zo zeker van dat je klanten bij jou blijven kopen en moet je meer doen om klanten aan je te binden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaVia Independer.nl kan je al vanaf 1999 verzekeringen en hypotheken vergelijken.
Independer is daardoor uitgegroeid tot een nieuw soort assurantietussenpersoon van formaat. Maar het gaat verder.
Je kan binnenkort ook ziekenhuizen, specialisten en huisartsen met elkaar vergelijken.
En, sinds kort zijn er Independer-huisartsen. Deze artsen verwijzen niet zomaar door naar de vaste specialist zoals dat bijna altijd gaat.
Eén van de artsen vertelde me dat het de bedoeling is dat zij kenmerken van verschillende specialisten voorleggen aan de patiënt die dan zelf een keuze gaat maken waarbij ook de dekking van de eigen verzekering een rol speelt.
Dus van online hulp bij het vinden en afsluiten van verzekeringen is heeft Independer nu de stap gemaakt naar face-to-face medische zorg. Dat vind ik toch wel een opmerkelijke ontwikkeling. In het AD stond hierover een artikel.
Daarnaast is er nog een initiatief dat veel lijkt op de online activiteiten van Independer.nl genaamd Zorgkiezer.
Vorige week werd voor BNR nog gezegd dat de website deze week live zou gaan maar tot nu toe is dat niet het geval.
'The patient is in the driver seat' begint zeker op te gaan. Ook Roel Pieper is bezig met een initiatief waarbij patiënten, buiten de huisarts om en tegen betaling van hogere dan gebruikelijke tarieven, specialistische medische zorg kunnen genieten.
De SP heeft hierover reeds kamervragen gesteld aan Minister Hoogervorst.
Bron NRC: Een groep van medici en ondernemers maakte ook dit weekend bekend diensten van medisch specialisten aan te gaan bieden voor 250 euro per uur, mogelijk bij de patiënt aan huis.
Het commerciële bedrijf heeft contracten gesloten met zestig medisch specialisten, verspreid over het land. De specialisten geven in hun vrije tijd privéconsulten.
Zij kunnen binnen vijf dagen een advies geven of een diagnose stellen, zonder dat een verwijsbrief van de huisarts nodig is.
De patiënt kan de specialist spreken zo lang als hij de medisch specialist voor zijn advies betaalt. Klanten moeten voor deze commerciële dienstverlening abonnementsgeld betalen van bijna 2500 euro per volwassene.
Brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland staat kritisch tegenover het initiatief waarbij onder meer ondernemer Roel Pieper is betrokken. De organisatie zegt niet te verwachten dat zorgverzekeraars de consulten zullen vergoeden. De tarieven zijn te hoog, aldus een woordvoerder.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid