
De meeste van deze klachten zijn nog in behandeling. STAP verwacht dat de klachten in meerderheid zullen worden toegekend. In 2002 werden 68 klachten ingediend. Hiervan zijn 24 afgewezen en 37 toegekend. De overige zijn ingetrokken. Kortgeleden diende STAP voor het eerst klachten in over alcoholreclame van Nederlandse adverteerders bij de Europese Commissie.
Verschillende klachten betreffen ongeoorloofde vormen van advertenties van horecaondernemers, reclame die suggereert dat het drinken van alcohol leidt tot seksueel succes (Heineken, Smirnoff Ice) en reclame op sportkleding (Bavaria) of op een gesponsord zeiljacht (Bols).
STAP constateert dat de uitkomst van de klachtenprocedures weinig effect heeft op de reclamepraktijk. ‘Er zijn geen sancties en de uitspraken vinden altijd achteraf plaats; de gewraakte reclamecampagnes zijn dan al afgesloten’, aldus de stichting. Bovendien zijn de regels uit de code zodanig geformuleerd dat er grote vrijheid bestaat voor adverteerders. STAP concludeert dan ook dat het huidige systeem van zelfregulering vrijwel geen effect heeft op de praktijk van alcoholreclame.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee