Overslaan en naar de inhoud gaan

STAP: steeds meer klachten alcoholreclame

STAP (Stichting Alcoholpreventie) heeft in de eerste helft van dit jaar bij de Reclame Code Commissie ruim 75 klachten ingediend tegen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meeste van deze klachten zijn nog in behandeling. STAP verwacht dat de klachten in meerderheid zullen worden toegekend. In 2002 werden 68 klachten ingediend. Hiervan zijn 24 afgewezen en 37 toegekend. De overige zijn ingetrokken. Kortgeleden diende STAP voor het eerst klachten in over alcoholreclame van Nederlandse adverteerders bij de Europese Commissie.
Verschillende klachten betreffen ongeoorloofde vormen van advertenties van horecaondernemers, reclame die suggereert dat het drinken van alcohol leidt tot seksueel succes (Heineken, Smirnoff Ice) en reclame op sportkleding (Bavaria) of op een gesponsord zeiljacht (Bols).

STAP constateert dat de uitkomst van de klachtenprocedures weinig effect heeft op de reclamepraktijk. ‘Er zijn geen sancties en de uitspraken vinden altijd achteraf plaats; de gewraakte reclamecampagnes zijn dan al afgesloten’, aldus de stichting. Bovendien zijn de regels uit de code zodanig geformuleerd dat er grote vrijheid bestaat voor adverteerders. STAP concludeert dan ook dat het huidige systeem van zelfregulering vrijwel geen effect heeft op de praktijk van alcoholreclame.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in