Overslaan en naar de inhoud gaan

Segmenteren loont

Het Britse ITV ontwikkelde een segmentatietechniek die zowel voor programmamakers als adverteerders goed uitpakt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het tv-station ITV heeft een doeltreffende manier van segmenteren gevonden. Marketingbaas Clare Salmon heeft het kijkersvolk ingedeeld naar variabelen als pro- of anti-tv, interesse voor nieuwe media en nieuwe technologie, en kijkgewoonten (zappen versus planmatig kijken).

related partner content for mobile comes here

Haar onderzoek leidde tot zes kijkerssegmenten. Zo is er de groep van ‘plugged-in achievers’ (14 procent), die wel van technologie houden maar niet van tv; dan zijn er de ‘cultural connoisseurs’ (12 procent) die anti-tv en anti-technologie zijn; de ‘trend followers’ (20 procent) zijn gewoon gek op tv-kijken; en de ‘tv-addicts’ zijn de verslaafde kijkers die niet van technologie houden, en niets liever willen dan op de bank hangen met de afstandsbediening onder handbereik.

Beter afstemmen
Salmon koppelde deze data aan andere onderzoeksgegevens en wist de zes segmenten te verrijken met kennis over onder andere hun levensstijlen, inkomens en voorkeuren. Met deze onderzoekskennis kan ITV nu veel beter programma’s ontwikkelen die zijn afgestemd op de specifieke segmenten. Daarnaast kan de marketing verfijnd worden. Voor adverteerders is aantrekkelijk dat de op deze wijze afgebakende -en dus homogene- doelgroepen heel goed bereikbaar zijn. Zelfs als de absolute kijkersaandelen laag zijn, is de kwalitatieve waarde van het betreffende segment hoog.

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in