Overslaan en naar de inhoud gaan

Retail trekt zich niets aan van ophef rond Zwarte Piet

Retailers zijn helemaal niet bezig met de discussie rondom Sinterklaas, naar aanleiding van het VN-onderzoek naar de rol van Zwarte Piet,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen weekend werd duidelijk dat de VN onderzoek doet naar Zwarte Piet. Een speciale commissie buigt zich over de vraag of het fenomeen een racistisch stereotype is. Volgende maand wordt een oordeel verwacht.
In de media woedt inmiddels een flinke discussie, al geeft de meerderheid van de Nederlanders aan tegen aanpassingen te zijn, zo gisteren.

related partner content for mobile comes here

Hoe denken retailers er eigenlijk over? Houden ze rekening met de ophef rond Sinterklaas en Zwarte Piet in hun communicatie en acties rondom het Sinterklaasfeest?

Albert Heijn past in ieder geval niets aan. Volgens de woordvoerder van Albert Heijn gaan alle Sint-activiteiten gewoon door: ‘We zien geen aanleiding om hierin iets te veranderen. Het hoort bij de winkel, het is traditie.’ Albert Heijn zegt wel te luisteren naar het advies van een branchevereniging: ‘ Als de branche anders besluit, bekijken we het opnieuw.’

Wel klimpieten
Ook De Bijenkorf, een bedrijf met een lange traditie in Sinterklaasvieringen, heeft op dit moment geen plannen om ook maar iets aan te passen. De woordvoerster meldt: ‘De Sinterklaasviering is bij De Bijenkorf een feestelijke traditie en al generaties lang een hoogtepunt voor veel van onze klanten Aan deze traditie zijn Zwarte Pieten verbonden. Op dit moment hebben wij niet de intentie om hier verandering in aan te brengen.’ En ook dit jaar zullen de klimpieten weer in de lichthal van het Amsterdamse filiaal hangen, zo bevestigt de woordvoerster.

Woordvoerster Suzanne van de Graaf van Detailhandel Nederland heeft nog geen vragen binnen gekregen van retailers over de kwestie. Ze zegt: ‘Er verandert niets. Sinterklaas blijft voor winkeliers een positieve periode om iets leuks te doen, ze zullen zich niet mengen in deze discussie. ‘ De branche-organisatie heeft nog geen statement klaar liggen: ‘We hebben hier nog niet over nagedacht. Mocht er van hogerhand anders worden besloten, dan zullen we dat bekijken.’

Het advies van retaildeskundige Paul Moers naar retailers is ook helder: ‘Volstrekte flauwekul. Waar zijn we mee bezig. Dit stukje cultuur moeten we zorgvuldig bewaren. Laat winkeliers lekker doorgaan met plezier maken rondom Sinterklaas en Zwarte Piet. Dit plezier mag onze kinderen niet afgenomen worden. Winkeliers, blijf ver bij deze flauwekul vandaan en geniet van Zwarte Piet.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in