Retail trekt zich niets aan van ophef rond Zwarte Piet
Afgelopen weekend werd duidelijk dat de VN onderzoek doet naar Zwarte Piet. Een speciale commissie buigt zich over de vraag of het fenomeen een racistisch stereotype is. Volgende maand wordt een oordeel verwacht.
In de media woedt inmiddels een flinke discussie, al geeft de meerderheid van de Nederlanders aan tegen aanpassingen te zijn, zo onderzocht Maurice de Hond gisteren.
Hoe denken retailers er eigenlijk over? Houden ze rekening met de ophef rond Sinterklaas en Zwarte Piet in hun communicatie en acties rondom het Sinterklaasfeest?
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAlbert Heijn past in ieder geval niets aan. Volgens de woordvoerder van Albert Heijn gaan alle Sint-activiteiten gewoon door: ‘We zien geen aanleiding om hierin iets te veranderen. Het hoort bij de winkel, het is traditie.’ Albert Heijn zegt wel te luisteren naar het advies van een branchevereniging: ‘ Als de branche anders besluit, bekijken we het opnieuw.’
Wel klimpieten
Ook De Bijenkorf, een bedrijf met een lange traditie in Sinterklaasvieringen, heeft op dit moment geen plannen om ook maar iets aan te passen. De woordvoerster meldt: ‘De Sinterklaasviering is bij De Bijenkorf een feestelijke traditie en al generaties lang een hoogtepunt voor veel van onze klanten Aan deze traditie zijn Zwarte Pieten verbonden. Op dit moment hebben wij niet de intentie om hier verandering in aan te brengen.’ En ook dit jaar zullen de klimpieten weer in de lichthal van het Amsterdamse filiaal hangen, zo bevestigt de woordvoerster.
Woordvoerster Suzanne van de Graaf van Detailhandel Nederland heeft nog geen vragen binnen gekregen van retailers over de kwestie. Ze zegt: ‘Er verandert niets. Sinterklaas blijft voor winkeliers een positieve periode om iets leuks te doen, ze zullen zich niet mengen in deze discussie. ‘ De branche-organisatie heeft nog geen statement klaar liggen: ‘We hebben hier nog niet over nagedacht. Mocht er van hogerhand anders worden besloten, dan zullen we dat bekijken.’
Het advies van retaildeskundige Paul Moers naar retailers is ook helder: ‘Volstrekte flauwekul. Waar zijn we mee bezig. Dit stukje cultuur moeten we zorgvuldig bewaren. Laat winkeliers lekker doorgaan met plezier maken rondom Sinterklaas en Zwarte Piet. Dit plezier mag onze kinderen niet afgenomen worden. Winkeliers, blijf ver bij deze flauwekul vandaan en geniet van Zwarte Piet.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid