Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruik sociale media groeit niet meer

Hebben sociale media hun hoogtepunt al achter de rug? Voor het eerst sinds de opkomst van sociale media stagneert het gebruik ervan. Het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het ‘Social Media Impact’-onderzoek van de ING naar het gebruik en de impact van sociale, online en traditionele media.

related partner content for mobile comes here

Sociale-mediaplatforms worden niet vaker gebruikt dan een jaar geleden, aldus het onderzoek, alleen Facebook vertoont nog een lichte groei.

Facebook blijkt net als vorig jaar het meest gebruikte platform, gevolgd door LinkedIn en Twitter. Jong volwassenen (18 – 34 jaar) gebruiken sociale media meer dan volwassenen en ouderen.

Online neemt af
Van de online platforms worden online nieuwssites (zoals Nu.nl) het meest gebruikt (56% gebruikt deze wekelijks), op de voet gevolgd door de websites van kranten (52%).

Weblogs, fora en reviewsites worden aanzienlijk minder gebruikt. Overall is het gebruik van online media ten opzichte van 2012 afgenomen.

Minder betrouwbaar
Het vertrouwen in media is in 2013 scherp gedaald ten opzichte van 2012 en daalde met gemiddeld 8%. Er lijken verschillende verklaringen. Zo zijn consumenten in het algemeen onzekerder en wantrouwender, bijvoorbeeld door een aantal internethypes en incidenten, waarbij media ook een belangrijke rol speelden.

Jongeren, die vaker aanwezig zijn op sociale media en de verschillende platformen, hebben overigens meer vertrouwen dan ouderen.

Gedrag
De impact van berichtgeving op sociale media, online nieuwssites, peer-platforms en websites van organisaties neemt af naarmate men ouder wordt. Zo zorgen sociale media bijvoorbeeld bij 24% van de jongvolwassenen voor gedragsverandering tegen 17% bij volwassenen en 7% bij ouderen.

Autoriteit en geloofwaardigheid spelen een belangrijke rol bij de impact van berichten. De afzender van het bericht, de gebruikte argumenten, hoe vaak het bericht bevestigd wordt en het persoonlijke belang van een bericht worden als belangrijkste factoren voor impact gezien. Berichten van afzenders met kennis van het onderwerp zijn ongeveer 6 keer zo impactvol als berichten van mensen zonder kennis van het onderwerp.

Opvallend is dat slechts 24% van de respondenten aangeeft dat een bericht impact heeft als de toon negatief is. Berichten met een positieve toon worden echter vaker als impactvol gezien (44%).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in