Overslaan en naar de inhoud gaan

[Onderzoek] Krant belangrijker voor lokale politici dan sociale media

Democratie Dichterbij: Lokaal Kiezersonderzoek 2016
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Raadsleden hebben met berichtgeving in de krant meer bereik dan met berichtgeving via sociale media. Dat wordt duidelijk in het rapport Democratie Dichterbij: Lokaal Kiezersonderzoek 2016&;.

related partner content for mobile comes here

De kwaliteit van de informatie die door lokale politici via sociale media wordt gegeven is volgens hem vrij laag. Ook volgen maar weinig mensen lokale politici op sociale media.

Kennisvragen over lokale politiek

Van de voor het onderzoek ondervraagde inwoners leest veertig procent naast gratis huis-aan-huisbladen nog een nationale of regionale krant. Zo’n 44 procent verneemt het lokale nieuws ‘vaak’ of ‘bijna altijd’. Slechts een kwart van de bewoners doet dit zelden of nooit. Uit vragen over het lokale bestuur, waarbij onder meer gevraagd werd naar de naam van de burgemeester en het raadslidmaatschap van wethouders, blijkt bovendien dat lezers van een krant het eerder juist hebben dan degenen die alleen gratis nationale, regionale of lokale kranten lezen. 

Jongeren amper geïnteresseerd in lokaal bestuur
In het rapport wordt duidelijk dat jongeren lage interesse hebben in het lokale bestuur. Of politici op sociale media te volgen zijn, lijkt daarbij weinig invloed te hebben. Maar erg weinig respondenten van het onderzoek (5,5 procent) volgen lokale politici op sociale media als Facebook, Twitter of Instagram. Dit zijn ook nog geen jongeren, maar vooral de hoger opgeleide respondenten tussen de 25 en 44 jaar, die ook vaker deelnemen aan discussies over lokaal bestuur. Raadsleden lijken daarom voor bereik via regionale en lokale kranten en bladen meer succes te hebben dan met sociale media.

Verklaringen
Voor het geringe gebruik van sociale media zijn volgens de onderzoekers twee verklaringen. &;Ten eerste kan dit te maken hebben met het aanbod. Mogelijk levert het volgen van lokale politici weinig meerwaarde op. Misschien is de kwaliteit van hun sociale mediagebruik relatief laag.&; Ten tweede kan het lage bereik volgens de onderzoekers te maken hebben met de lage vraag naar lokale informatie op sociale media. 

Het  is hier te vinden. 

Door Sjoerd Hartholt

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in