Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten keren merken massaal de rug toe op sociale media

Jeugd domineert op sociale media, maar 'Insta-Gran' rukt op.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het gevolg is dat consumenten merken massaal de de rug toekeren. Zo geeft 36% van de respondenten aan berichten of content van merken op social media  &;actief te negeren&;, ondanks het stijgende gebruik van populaire sociale mediaplatformen als Snapchat en Instagram.

Een kwart van de Nederlandse internetgebruikers zit inmiddels op Snapchat, zo blijkt uit het onderzoek. Dit is een forse stijging ten opzichte van de 10% van twee jaar geleden. Instagram wint eveneens aan populariteit: 34% van de internetgebruikers zit op Instagram, tegen 22% in 2014.

Influencers

Beïnvloeders en beroemdheden blijken de sleutel te bieden tot de meningsvorming over merken. In de leeftijdscategorie 16 - 24 jaar zegt 36% meer vertrouwen te hebben in wat andere mensen online zeggen over merken dan in &;officiële&; bronnen zoals kranten, websites of tv-reclame.

Jongeren vormen veruit de grootste categorie op social media, maar de oudere gebruiker - de ‘Insta-Gran’ - rukt op. Wereldwijd is één op de vijf gebruikers tussen 55 en 65 jaar op Instagram, 47% meer dan vorig jaar (in Nederland 31%). Ook op Snapchat is deze groep in opkomst: van 3% in 2015 naar 9% in 2016.

is een grootschalig onderzoek naar de digitale houding en het gedrag onder 70 duizend internetgebruikers in 57 landen. Het veldwerk is tussen juni en september in alle markten uitgevoerd. Het gebruik van Instagram en Snapchat is gemeten onder alle soorten gebruikers van het platform (dagelijks, wekelijks, maandelijks of minder vaak).

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in