Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Omroephervorming is kans voor educatief drama’

Het nieuwe omroepbeleid opent perspectief voor soaps en dramaseries met een educatieve gezondheidsboodschap.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stelt dr. Martine Bouman van wetenschappelijk expertisebureau Bouman E&E Development in Gouda. Het nieuwe omroepbeleid biedt volgens Bouman kansen voor educatieve soaps, omdat initiatiefnemers in de toekomst niet meer afhankelijk zijn van de omroepen, maar ook zelf programma's kunnen maken en uitzenden.

related partner content for mobile comes here

Bouman publiceerde in 1999 een proefschrift over de mogelijkheden om voorlichting te geven via amusementsprogramma's, de zogenoemde entertainment-education strategie. Ze was betrokken bij verschillende televisieprogramma's, die op basis van deze strategie werden gemaakt. Begin jaren negentig zijn er in Nederland enkele van dergelijke initiatieven geweest, zoals de dramaserie 'Familie Oudenrijn' over veilig verkeer, de Vara-serie 'Oppassen', die milieuthema's bevatte en de educatieve dramaserie Villa Borghese, die een gezonde leefstijl propageerde.
Met een betere toegankelijkheid tot de publieke zenders in het verschiet denkt ze dat maatschappelijke organisaties hun kansen gezamenlijk moeten pakken. Zij heeft daartoe het Centrum voor Media en Gezondheid opgericht, dat de krachten van dit soort organisaties wil gaan bundelen. Bouman werkt momenteel aan ook aan een nieuw initiatief 'Tips voor Scripts'. Dit moet een databank worden met interessante maatschappelijke thema's en achtergrondinformatie voor verhaallijnen, waardoor scriptschrijvers zich kunnen laten inspireren. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in