Overslaan en naar de inhoud gaan

Next generation hypermedia

2005 was uiteraard het jaar van user generated content, de doorbraak van weblogs en de eerste stappen op triple play. Van tagging,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maar wat 2005 misschien ook vooral was, is het terugkeren naar enkele kernwaarden van het medium. Zo zijn hyperlinks in teksten weer terug van weggeweest, kan RSS gezien worden als een verbeterde variant van . En is personalisatie lijkt weer terug van weggeweest. En als klap op de vuurpijl hield Francisco van Jole in een column over de democratisering van het nieuwe web die ? als ik het goed heb onthouden - een gelijke strekking had met een column uit zijn zo'n 5 jaar geleden... De belofte van 'open' en 'verbondenheid' lijkt nu echt waarheid te worden.

related partner content for mobile comes here

Internet begon uiteraard als kennisuitwisselingsmedium. Waar de wetenschappers het gebruikte om alles aan elkaar te knopen. Het internet werd vervolgens overgenomen voor professionele communicatie. Maar door de onbekendheid werden pagina's in structuren gehangen, en voor de beheerbaarheid werden links gescheiden van de content.

Met de verblogging van de communicatieve websites keren de intext hyperlinks ook terug. We verwijzen ons suf. Is de internetgebruiker ervaren geworden en beheerst nu iedereen het linken? Of is het gewoon de invloed van de Google-ranking; hoe meer verwijzingen hoe populairder?
Feit is dat de connectie tussen pagina's belangrijker is geworden voor het belang van een pagina, dan de pagina-inhoud zelf. Dat past bij een internet met goeroefocus.

In 2005 is informatie en communicatie daadwerkelijk opgeschoven naar een hypermediaal gebruik. Nu internet de komende twee jaar zal opgaan in alle media zal dit nog verder vorm krijgen. Denk aan de comments in bijvoorbeeld Flickr-foto's. Dat principe zal de nieuwe vorm van hyperlinken kunnen worden en ook in video een plek krijgen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in