Overslaan en naar de inhoud gaan

Narrowcasting is een hype

Retailers storten zich momenteel op narrowcasting. Is die aandacht overdreven? Levert het echt iets op, of is het een hype die overwaait?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een groeiend aantal retailers hangt digitale schermen op. Oftewel: retailers gaan narrowcasten. Waarom? Omdat de techniek er is - soms worden de schermen zelfs gratis aangeboden - omdat concurrerende retailers ook het plasmavirus hebben en omdat het een nieuw, alternatief (te exploiteren) communicatiekanaal is.

related partner content for mobile comes here

Tijdschrift voor Marketing deed onderzoek in het novembernummer dat deze week verschijnt, en ging langs tal van deskundigen. De heersende mening is er een van terughoudendheid.

Volgens Vincent de Pooter, BU Manager Research bij Heliview, is narrowcasting een hype omdat er in de markt nog wordt gesproken op caseniveau. 'Voor ons is dat altijd een teken dat het verschijnsel nog vrij beperkt is en in de kinderschoenen staat. Het betekent dat vooral R&D en Business Development ernaar kijken. Pas zodra marketing ermee bezig is, is het een signaal dat het verder gaat. Van een grootschalige uitrol is nog geen sprake, er zijn wat leuke concepten maar die hebben nog minimaal twee jaar nodig voordat ze een concrete plaats krijgen in de markt.'

Ook kenmerkend voor de hype is dat allerlei partijen zich met eurotekens in de ogen op narrowcasting storten. Edwin van Setten van n-store: 'De audiovisuele markt heeft het in de eigen markt moeilijk, dus trekken ze naar de narrowcasting markt. Je ziet ook dat partijen uit de internethoek opeens roepen dat ze specialist zijn in narrowcasting content. Er zijn heel veel nieuwe spelers die erg graag ergens een pilot willen doen zonder dat ze stilstaan bij de vraag wat nu eigenlijk het doel van die schermen is. Dat is nu nog een groot vraagteken.'

Dave Jansen, partner en senior consultant bij Channel Panel Retail Consultants: ‘Ik ben hier heel kritisch over en ik weiger te zeggen dat met narrowcasting het winkelproces heel erg verrijkt gaat worden. De vraag is namelijk of consumenten hier wel in geïnteresseerd zijn.’

Arjen Bonsing, directeur van The Thought Full Spot (en voormalig directeur e-business Vendex-KBB): 'Nu zie ik voornamelijk tv's hangen met 30 seconden tv-commercials, terwijl men bijvoorbeeld maar acht seconden kijkt. Men zet iets op het scherm zonder na te denken over het medium, content en context. Ik geloof in narrowcasting maar zie nu veel voorbeelden die geen integraal onderdeel zijn van de communicatiemix.'

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in