Consument regisseert commercials
Voor een nieuwe campagne voor de Converse-sneakers deed Nike een beroep op de consument. Via internet werden mensen opgeroepen voor Converse een commercial te maken van 60 seconden. Er kwam een groot aantal inzendingen binnen en verschillende van de commercials werden, behalve op internet, ook op MTV en op andere zenders vertoond. Zo’n 30 inzendingen werden beloond met elk 10.000 dollar. Daarmee had Nike een complete campagne voor een prijs die men normaal betaalt voor een enkele spot. En wat belangrijker is: de actie genereerde veel aandacht. De site van Nike kreeg in de maand na het verschijnen van de commercials 400.000 meer bezoekers dan in de maand daarvoor. Het Duitse automerk Audi heeft in Amerika een online game op touw gezet, waar echte consumenten in meespelen. Zij kunnen zelf het verloop van het verhaal sturen. Ook dit initiatief is een succes. Adverteerders hopen op deze manier vooral jongere consumenten meer bij hun merk te betrekken. Er klinkt ook kritiek: adverteerders zouden op gewiekste wijze consumenten voor hun karretje spannen en goedkoop aan hun materiaal komen. Maar de deelnemers doen er vrijwillig aan mee. En zelf een tv-commercial maken en hem dan nog ook op tv en internet terug zien, dat is toch iets om trots op te zijn?
Bron: BusinessWeek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid