Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument regisseert commercials

De consumenten zelf commercials laten maken: het kost niet veel en het creëert buzz. Audi en Nike hebben er goede ervaringen mee.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor een nieuwe campagne voor de Converse-sneakers deed Nike een beroep op de consument. Via internet werden mensen opgeroepen voor Converse een commercial te maken van 60 seconden. Er kwam een groot aantal inzendingen binnen en verschillende van de commercials werden, behalve op internet, ook op MTV en op andere zenders vertoond. Zo’n 30 inzendingen werden beloond met elk 10.000 dollar. Daarmee had Nike een complete campagne voor een prijs die men normaal betaalt voor een enkele spot. En wat belangrijker is: de actie genereerde veel aandacht. De site van Nike kreeg in de maand na het verschijnen van de commercials 400.000 meer bezoekers dan in de maand daarvoor. Het Duitse automerk Audi heeft in Amerika een online game op touw gezet, waar echte consumenten in meespelen. Zij kunnen zelf het verloop van het verhaal sturen. Ook dit initiatief is een succes. Adverteerders hopen op deze manier vooral jongere consumenten meer bij hun merk te betrekken. Er klinkt ook kritiek: adverteerders zouden op gewiekste wijze consumenten voor hun karretje spannen en goedkoop aan hun materiaal komen. Maar de deelnemers doen er vrijwillig aan mee. En zelf een tv-commercial maken en hem dan nog ook op tv en internet terug zien, dat is toch iets om trots op te zijn?

related partner content for mobile comes here

Bron: BusinessWeek

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in