Overslaan en naar de inhoud gaan

Geprevelde waarschuwing exit

Het is de gewoonte om tegenwoordig bij financiële producten de wettelijk gevraagde waarschuwing héél erg snel af te raffelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat mag dus niet meer.
Iedereen kent hem wel: 'Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De waarde van uw belegging kan fluctueren...'

related partner content for mobile comes here

Maar steeds vaker is het de gewoonte om hem maar snel te prevelen en nauwelijks verstaanbaar bovendien.

Vanaf volgend jaar moeten aanbieders van complexe financiële producten een nieuw, standaard geluidsfragment gebruiken, waardoor het afraffelen van de waarschuwingstekst niet langer tot de mogelijkheden behoort.

De gesproken waarschuwing maakt deel uit van een van maatregelen rond reclame- uitingen van banken en verzekeraars, die na invoering van de nieuwe Wet financiele dienstverlening verplicht worden.

Zo is er ook een compleet nieuwe financiële bijsluiter ontwikkeld, die in één oogopslag duidelijk maakt welke risico's consumenten lopen als zij het betreffende product aanschaffen.

De huidige bijsluiter, die in 2002 werd geïntroduceerd, blijkt veel te ingewikkeld en wordt daardoor vrijwel niemand gelezen.

Ook moet straks in productadvertenties een nieuwe risicometer worden afgebeeld, waarin te zien valt hoe groot de kans is dat de klant zijn geïnvesteerde geld ooit nog terugziet.

Op televisie wordt het in beeld brengen van een forse zwarte balk gedurende commercials verplicht, met daarin soortgelijke informatie over het product.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in