Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Mobile wel degelijk geschikt voor branding’

Mobile kan de brand awareness doen stijgen met 50 procent. Aldus onderzoek van Havas Media Group en Sky Media.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Havas Media Group and Sky Media analyseerden verschillende ‘echte’ campagnes, zoals die van het financiële merk Nationwide en pizzabezorger Domino&;s, en lieten daarnaast respondenten in een onderzoekslab fictieve banners zien voor het diepvriesmerk Birds Eye (bij ons bekend onder de naam Iglo).

related partner content for mobile comes here

Doel was om te kijken hoe je het beste effectiviteit kan meten, zonder gebruik van cookies. Met opmerkelijke resultaten: onderzoekers zagen dat brand awareness steeg met 54 procent nadat mobiele consumenten de advertenties hadden gezien.

Daarnaast steeg de gecombineerde merkperceptie voor de merken met 13 procent bij de groep respondenten die de advertenties had gezien, ten opzichte van de groep die de ze niet had gezien.

Humeur weegt mee

De respondenten vonden de zogenaamde ‘native’ mobile advertenties met meer interactieve elementen relevanter en meer ‘engaging’ dan de standaard-banners die werden ingezet. Daarnaast leverden grappige advertenties een betere call to action op.

Ook bleek dat het humeur van een consument mede bepaalt of de commerciële boodschap aankomt of niet. In het onderzoekslab steeg de call to action met 70 procent na blootstelling aan een Birds Eye-banner als de respondent in een enthousiaste bui was...

Bij mobile display en merksterkte zagen de onderzoekers bij Domino’s een stijging van 25 procent bij respondenten die positief reageerden op de stelling ‘Domino’s is een merk voor iemand zoals ik’, en een stijging van de aankoopintentie voor Birds Eye met 7 procent.

Methodiek
Er is gebruik gemaakt van de methodiek van On Device Research, waarbij het effect van banners kan worden gemeten zonder gebruik van cookies, in een live omgeving.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Daarnaast werden respondenten blootgesteld aan een fictieve campagne in een gecontroleerde omgeving, met name om native advertenties van een nieuw/onbekend merk te kunnen testen, in verschillende formaten.

Bron: MediaTel, On Device Research-blog

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in