Mobiele optimalisatie: mis de bus niet


Mobiel internetverkeer groeit door. Veel mensen verrichten met hun mobiel vaker relatief eenvoudige taken online. Zoals beschikbaarheid en prijs van een huurauto checken. Het is dus verstandig om met een responsive site dat mobiele verkeer te bedienen verkeer en zo conversie op te stuwen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMobiel online vooral met de smartphone
De smartphone heeft de laptop verdrongen als apparaat voor mobiel internet. In Nederland ligt het gebruik van mobiel internet ruim boven het gemiddelde in de EU.
Bron: Webmagazine, juli 2013
Niet op orde
Een test met simpele taken levert mij slechte ervaringen op. Het lijkt eenvoudig, ik wil weten:
- of ik een busje kan huren
- waar
- wat dat kost
Voor profijt van mobiel moet je zaken wel op orde hebben. Maar bij 4 grote autoverhuurbedrijven was mijn online ervaring bepaald niet best. Hun voornaamste problemen:
1) site niet geschikt voor mobiel, slecht tonend en onhandig ingericht
2) vage teksten, onduidelijk en inconsistent
Een korte weergave van wat ik tegenkwam. Met als afsluiter een voorbeeld van hoe het wel moet.
1) Ik wil geen app, ik wil informatie
Met zoekterm bestelbus huren verschijnt Sixt als eerste betaald resultaat. Tientallen vestigingen in Nederland, een grote jongen.
Ik wil het busje op zaterdag weer om 17.00 uur inleveren. Dat kan niet. Later verschijnt een lange tekst die me niet verder helpt.
Wat kan anders:
- Ik wil geen app downloaden, ik wil snel mogelijkheden vergelijken.
- Ik lees wat niet kan. Maar wil je me een auto of een bus verhuren, dan moet je me laten weten wat wel kan. Bijvoorbeeld uiterste inlevertijd of andere inleverlocaties.
- En moet ik bijbetalen voor ruimere openingstijden? Communiceer helder. Noem meer kosten geen ‘Verplichte extra’s’.
2) Verstop niet wat ik zoek
Eerste organische resultaat is Europcar. Evenmin een kleintje, tientallen vestigingen in Nederland.
Net als bij een datum kiezen, verschijnt bij voertuigselectie alle informatie rechts buiten beeld. Ook de conversieknop.
Wat kan anders:
- Alles. Ik wil 3 dingen weten, maar mis die informatie. De pagina’s worden ingezoomd weergegeven. Ik moet actief speuren om de gegevens te vinden die ik zoek. Je zou toch een responsive supersite verwachten van zo’n bedrijf …
3) Een grote stap …KAV is ook bekend. Ze zetten sterk in op keyword verhuisbus, je landt op een pagina met een zoekwoorddichtheid van een ruime 8,5%. Verhuisbus. Lekker leesbaar. Verhuisbus.
Maken de tekst en al die invulvelden reserveren aantrekkelijk? Nee. En reserveer ik echt? Nee. KAV maakt van mijn bezoekje geen feest.
Wat kan anders:
- Een actieknop voor reserveren vind ik amper. Plaats een duidelijke call to action op de (beoogde) landingspagina.
- Kies ik vervolgens op basis van specificaties? Houd die dan overzichtelijk. Plaats ook bij mijn keuzemogelijkheden een opvallende actieknop.
- Maak de afsluitende handelingen smooth door een heldere flow en kleine stap naar mijn definitieve reservering.
4) Zoek het zelf uit
Verhuurder Boels geeft een keuzefeest. Ik kom binnen met keyword bestelbus, maar dat helpt me niet verder.
Als je de bestelbussen hebt gevonden, zie je een spannende button. Ik heb ‘One call’, net een politieserie. En ken je die bestelwagentypes?
Wat kan anders:
- SEO is leuk, maar zorg dan ook dat ik binnenkom op de juiste pagina. Niet op een keuzepagina. Tijd voor repsonsive design?
- Als ik een bestelbus moet kiezen, gebruik dan overduidelijke termen. Bijvoorbeeld autotype, m3, laadvermogen of binnenmaten. Die begrijp ik.
- Als ik een keuze heb gemaakt, moet ik nog steeds definitief reserveren. Zet daar dus ook een heldere call to action.
Heldere fijne flow
Gelukkig, verhuurder Budget doet het fantastisch. Een responsive site, informatieve meldingen, overzichtelijke opsommingen en een simpele reservering. Pech voor mij, ze verhuren geen busjes.
Optimaal profijt
Profiteer van meer mobiel verkeer. Optimaliseer en zorg dat:
1) je site klaar is voor mobiel, geen lapwerk met een app
2) een mobiele flow gebruiksvriendelijk is en tot conversie verleidt
bron: Copydogs
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid