Overslaan en naar de inhoud gaan

Stinkend rijk worden? Verkoop nog snel iets aan Facebook

Vorige week was er veel ophef over Snapchat. Facebook zou naar verluid 3 miljard dollar hebben geboden voor de fotodienst. 'Wederom een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Snapchat is een app voor iPhone en Android waarmee foto’s kunnen worden gedeeld. Tot zover niets nieuws. Wat Snapchat anders maakt, is dat haar foto´s, snapsgenaamd, slechts enkele seconden zichtbaar blijven. Daarna verdwijnen ze*. Voor altijd. Het concept leverde Snapchat in het begin aanzienlijke media-aandacht op in puriteins Amerika. Veel van Snapchat´s eerste gebruikers waren namelijk dirty minds die in de fotodienst een ideaal platform zagen om vunzige plaatjes te delen.

related partner content for mobile comes here

Anno 2013 worden er iedere minuut meer dan 100.000 snaps gemaakt en gedeeld. Aantallen waar geen andere fotodienst aan kan tippen. Ondanks Snapchat’s geweldige prestaties, en het feit dat Facebook al eerder een bod uitbracht op de fotodienst, kwam het miljardenbod van vorige week toch onverwacht voor velen. De affaire oogstte nog meer verbazing toen bleek dat Snapchat het aanbod van Mark Zuckerberg doodleuk had afgeslagen. Een paar dagen later bleek dat Google en het Chinese Tencent ook een astronomisch bod richting Snapchat’s 23-jarige CEO hadden gestuurd. Eveneens tevergeefs.

Wat Snapchat begeerlijk maakt
Als Facebook, Google en hun Chinese evenknie een bod uitbrengen op jouw app, dan weet je dat je goud in handen hebt. Of dat goud drie miljard dollar waard is, wordt door velen betwijfeld. Ik denk dat ik Facebook´s bod - het viervoudige van wat Zuckerberg in 2012 voor Instagram ophoestte - wel begrijp. De voordelen van Snapchat bevinden zich namelijk op fronten waar Facebook grote problemen ondervindt:

Snapchat is onderscheidendHet tijdelijke karakter van snaps is uniek. Het opent nieuwe mogelijkheden - en niet alleen voor mensen met een dirty mind. Facebook heeft eigenlijk geen onderscheidende diensten op haar platform. Sterker nog; alles wat Facebook te bieden heeft, hadden de meeste sociale netwerken al lang daarvoor.

Snapchat deelt selectief De gebruikers van Snapchat bepalen met wie ze welke foto delen. Iedereen bepaalt dus zelf voor wie ze de foto relevant vinden. Bij Facebook deelt iedereen met iedereen en bepaalt Facebook’s algoritme wat relevant zou moeten zijn. Dat gaat lang niet altijd goed.

Snaps delen is vriendschap aantonen - Een snap bevat doorgaans gevoeliger beelden dan een gewone afbeelding. Het delen van een snap veronderstelt dus een inniger relatie tussen zender en ontvanger - dan bij een Facebooker die alle foto´s deelt met zijn complete kennissenkring.

Snapchat respecteert privacy Het hele idee achter Snapchat is dat foto’s je niet eeuwig blijven achtervolgen. Facebook verzamelt echter zo veel mogelijk informatie zonder dat je deze kunt inzien of wijzigen. Door Facebook’s business model als chronische privacyschender, zien gebruikers Snapchat juist als een uiterst spontaan en privacyvriendelijk initiatief.

Snapchat is hip en jeugdig

Een voordeel van iedere nieuwe app of online dienst, is dat er veel early adopters gebruik van maken. Hippe jeugdige mensen. Dat is ook het geval bij Snapchat. Facebook ondervindt momenteel juist grote problemen met het binden en activeren van gebruikers in deze leeftijdscategorie.

Ook stinkend rijk worden?

In tegenstelling tot reguliere bedrijfsovernames, vallen de biedingen op Snapchat alleen te duiden vanuit de pijn die Facebook en Google+ elkaar zullen doen met het inlijven van de dienst. Snapchat is het tegenovergestelde van beide sociale netwerken. Het inlijven van Snapchat betekent het inlijven van een doelgroep die Facebook steeds massaler de rug toekeert maar Google+ nog niet als alternatief ziet. Die doelgroep mag, zoals blijkt uit het overnamebod, een paar centen kosten. Hebt u dus ergens een appje liggen dat jonge hippe mensen vast tof gaan vinden, dan is dit het moment om ermee voor de dag te komen. Misschien staan de advocaten van Zuckerberg binnen twee jaar ook bij u op de stoep. Als Facebook dan tenminste nog een bepalend sociaal netwerk is - en geen spelletjesplatform van een uitgeverij.

* Door een screenshot te maken, kan een snap wel degelijk worden bewaard op het toestel van de ontvanger. Gelieve daar aub rekening mee te houden. ;-)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in