Merkbarometer: Jumbo is top, Spar heeft het moeilijk


Aan tweeduizend Nederlandse consumenten werd een lijst van maar liefst 237 merken voorgelegd, verdeeld over zes categorieën. De eenvoudige vervolgvraag luidde of deze merken in hun ogen het afgelopen jaar terrein hadden gewonnen of juist verloren. Door het percentage negatief gestemde respondenten af te trekken van het percentage positieve respondenten, ontstaat het Netto Momentum. Hoe hoger het Netto Momentum, hoe sterker het merk in de perceptie van de consument.
Het gemiddelde Netto Momentum voor de Nederlandse supermarkten is slechts 1,8. Geen score om warm van te worden. Hoe doen de individuele merken het dan? Opvallend genoeg is niet Albert Heijn de grote winnaar. Het paradepaardje van Ahold - en de grote aanstichter van de onderlinge vijandelijkheden - scoort op het gebied ‘terrein gewonnen’ hoger dan alle anderen (54,5), maar moet in termen van Netto Momentum drie merken voor zich dulden. Met een Brand Momentum van 28,9 doet AH het goed, maar de grootste kruidenier wordt vooraf gegaan door C1000 (met een Netto Momentum van 29,6) en zelfs Dirk van den Broek (Netto Momentum 31,5). Jumbo glorieert met een Netto Momentum van maar liefst 38,9 - tien punten meer dan Albert Heijn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVerliezers zijn er vanzelfsprekend ook. Op een treurige laatste plaats staat Spar, dat zo graag ‘de absolute nummer één binnen het buurtsupersegment’ wil worden.
De volledige lijst staat in het oktobernummer van het Tijdschrift voor Marketing dat deze week verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid