Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkbarometer: Jumbo is top, Spar heeft het moeilijk

Hoe staat mijn merk ervoor? Is het erop vooruitgegaan, de laatste tijd? En hoe presteert het ten opzichte van de concurrentie? In het Brand…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aan tweeduizend Nederlandse consumenten werd een lijst van maar liefst 237 merken voorgelegd, verdeeld over zes categorieën. De eenvoudige vervolgvraag luidde of deze merken in hun ogen het afgelopen jaar terrein hadden gewonnen of juist verloren. Door het percentage negatief gestemde respondenten af te trekken van het percentage positieve respondenten, ontstaat het Netto Momentum. Hoe hoger het Netto Momentum, hoe sterker het merk in de perceptie van de consument.

related partner content for mobile comes here

Het gemiddelde Netto Momentum voor de Nederlandse supermarkten is slechts 1,8. Geen score om warm van te worden. Hoe doen de individuele merken het dan? Opvallend genoeg is niet Albert Heijn de grote winnaar. Het paradepaardje van Ahold - en de grote aanstichter van de onderlinge vijandelijkheden - scoort op het gebied ‘terrein gewonnen’ hoger dan alle anderen (54,5), maar moet in termen van Netto Momentum drie merken voor zich dulden. Met een Brand Momentum van 28,9 doet AH het goed, maar de grootste kruidenier wordt vooraf gegaan door C1000 (met een Netto Momentum van 29,6) en zelfs Dirk van den Broek (Netto Momentum 31,5). Jumbo glorieert met een Netto Momentum van maar liefst 38,9 - tien punten meer dan Albert Heijn.

Verliezers zijn er vanzelfsprekend ook. Op een treurige laatste plaats staat Spar, dat zo graag ‘de absolute nummer één binnen het buurtsupersegment’ wil worden.

De volledige lijst staat in het oktobernummer van het Tijdschrift voor Marketing dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in