Matige introducties A-merken


De introducties die wel succes boekten, liggen in het verlengde van al bestaande concepten die aansluiten bij de volgens SymphonyIRI nog altijd behoudende consument. Winnaar is Lay’s Limited Edition Maak de Smaak Finalisten. SymphonyIRI Group publiceerde Intro Top20 in Foodmagazine.
Er is niet een schuldige aan te wijzen voor de matige introducties, zegt Ronald Laureijsen, Business insights director van SymphonyIRI: ‘Fabrikanten zijn minder innovatief, supermarkten geven steeds meer ruimte aan huismerken en de consument is minder kooplustig en behoudender’.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet marktonderzoekbureau berekende dat door de terughoudendheid op gebied van innovatie de supermarkten 200 miljoen euro aan ‘nieuwe’ omzet missen.
Vijf van de 20 introducties behaalden een gemiddelde weekomzet boven de ton. ‘Dat is fors minder dan in de periode 2001-2010 toen er minimaal 10 intro’s waren met die omzet”, aldus Laureijsen. ‘Nummer 20 van dit jaar heeft een weekomzet die twee keer zo laag ligt als de nummer 20 van 2002. Zo zou de huidige nummer 11 zelfs niet eens in de top 20 van 2007 hebben gestaan.’
De nummer 1 positie is voor Lay’s Limited Edition.
Product Gemiddelde weekomzet*
1 Lays Limited Edition: Finalisten 226
2 Arla Biologische Zuivel 187,8
3 Activia Dubbel 0% 153,7
4 Dr. Oetker Steenoven Tradizionale 140,9
5 Jan Poffertjes en Pannenkoeken 117
6 Magnum Gold 94,4
7 Bertolli Maaltijdpakketten 90,4
8 Friesche Vlag Combi 88,1
9 Optimel Variaties 80,1
10 Hak Vlaaifruit 66,5
11 Fred & Ed Groenvoer 63,5
12 Friesche Vlag Dubbelvla Room 62,2
13 Bavaria 0,0% Witbier 58,5
14 Ariel Vlekverwijderaar 58,2
15 Cornetto Enigma 55,3
16 Dove Men+Care 51,9
17 Iglo Chicken 50,1
18 Ariel met een vleugje Lenor 47,6
19 Lu Cote d'Or Intense 46,9
20 Hertog Droomijs 43,3
* = Omzet per week in de Nederlandse supermarkten, in duizenden euro’s
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid