Overslaan en naar de inhoud gaan

Matige introducties A-merken

Het aantal succesvolle producten dat in 2010 nieuw in de supermarkt werd geïntroduceerd staat voor het derde jaar onder druk, zegt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De introducties die wel succes boekten, liggen in het verlengde van al bestaande concepten die aansluiten bij de volgens SymphonyIRI nog altijd behoudende consument. Winnaar is Lay’s Limited Edition Maak de Smaak Finalisten. SymphonyIRI Group publiceerde Intro Top20 in Foodmagazine.

related partner content for mobile comes here

Er is niet een schuldige aan te wijzen voor de matige introducties, zegt Ronald Laureijsen, Business insights director van SymphonyIRI: ‘Fabrikanten zijn minder innovatief, supermarkten geven steeds meer ruimte aan huismerken en de consument is minder kooplustig en behoudender’.

Het marktonderzoekbureau berekende dat door de terughoudendheid op gebied van innovatie de supermarkten 200 miljoen euro aan ‘nieuwe’ omzet missen.

Vijf van de 20 introducties behaalden een gemiddelde weekomzet boven de ton. ‘Dat is fors minder dan in de periode 2001-2010 toen er minimaal 10 intro’s waren met die omzet”, aldus Laureijsen. ‘Nummer 20 van dit jaar heeft een weekomzet die twee keer zo laag ligt als de nummer 20 van 2002. Zo zou de huidige nummer 11 zelfs niet eens in de top 20 van 2007 hebben gestaan.’

De nummer 1 positie is voor .

Product Gemiddelde weekomzet*
1 Lays Limited Edition: Finalisten 226
2 Arla Biologische Zuivel 187,8
3 Activia Dubbel 0% 153,7
4 Dr. Oetker Steenoven Tradizionale 140,9
5 Jan Poffertjes en Pannenkoeken 117
6 Magnum Gold 94,4
7 Bertolli Maaltijdpakketten 90,4
8 Friesche Vlag Combi 88,1
9 Optimel Variaties 80,1
10 Hak Vlaaifruit 66,5
11 Fred & Ed Groenvoer 63,5
12 Friesche Vlag Dubbelvla Room 62,2
13 Bavaria 0,0% Witbier 58,5
14 Ariel Vlekverwijderaar 58,2
15 Cornetto Enigma 55,3
16 Dove Men+Care 51,9
17 Iglo Chicken 50,1
18 Ariel met een vleugje Lenor 47,6
19 Lu Cote d'Or Intense 46,9
20 Hertog Droomijs 43,3

* = Omzet per week in de Nederlandse supermarkten, in duizenden euro’s

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in