Overslaan en naar de inhoud gaan

Buitelaar: ‘Apps gaan door plafond’

Michiel Buitelaar, chief operations officer digital media Sanoma sprak met Tijdschrift voor Marketing over onder andere apps en de toekomst…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ons land wordt op digitaal gebied door Buitelaar omschreven als ‘middelmatig geavanceerd’ en loopt in veel dingen voorop. Tablets zijn daarvan een goed voorbeeld. Vooral de adoptie van de iPad ligt boven het Europese gemiddelde. ‘Gevolg is dat we hier met apps experimenteren die vervolgens ook in andere landen bruikbaar zijn. Want een van mijn beleidsregels is dat je met een app altijd de ambitie moet hebben om in pakweg 10 landen iets te doen.’

related partner content for mobile comes here

Hoewel Buitelaar toegeeft dat veruit de meeste apps gratis worden gedownload, gelooft hij toch in betaalde mobiele content. ‘Alleen al door het toenemende betalingsgemak nemen mensen steeds meer mobiele content af. Ik zie daar wel lichtpuntjes. Er wordt veel gemopperd op Apple, maar ik zie de distributie van betaalde content nog wel veranderen.

‘De manier waarop mobiele apps door het plafond zijn geknald heeft ons bijvoorbeeld echt verrast... Ik daag iedereen uit te beweren dat hij dat in zijn budgetten voor 2010 had staan.’

‘De overgrote meerderheid van het geld komt nog steeds uit web-achtige dingen, maar de groei in mobiel is op sommige vlakken spectaculair, vooral bij Nu.nl.’

Logisch, want uit Sanoma-onderzoek blijkt dat de helft van de iPad-gebruikers het apparaat mee naar bed neemt en een kwart naar de wc. ‘Een absurd detail misschien, maar het geeft aan dat mensen overal op dat ding consumeren.’

Embryonaal stadium
Voor het eerst beginnen mobiele pageviews zich nu ook uit te betalen. Zat advertising daar een jaar geleden nog in een embryonaal stadium, daar is het volgens Buitelaar de afgelopen maanden ‘als een raket’ omhoog gegaan, zowel op de iPad als op mobiele handsets.

Michiel Buitelaar is niet de enige die het woord tablet vaak in de mond neemt. Steeds meer titels maken een tablet-app. Eén op de vijf uitgeverijen in Nederland heeft al één of meerdere apps uitgebracht, en ruim de helft heeft er een in ontwikkeling of in de planning.

Dit blijkt uit het rapport ‘Tablet-publishing; de stand van zaken’ van Publishr.nl en MediaTest. Daarin wordt ook de voorspeld dat het aantal apps in 2011 zeker zal verdrievoudigen, met de publieksuitgevers in een voortrekkersrol. Winstgevend zijn apps nog nauwelijks; 71 procent is (deels) gratis.

Lees het hele interview in Tijdschrift voor Marketing, nummer 4

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in