Buitelaar: ‘Apps gaan door plafond’


Ons land wordt op digitaal gebied door Buitelaar omschreven als ‘middelmatig geavanceerd’ en loopt in veel dingen voorop. Tablets zijn daarvan een goed voorbeeld. Vooral de adoptie van de iPad ligt boven het Europese gemiddelde. ‘Gevolg is dat we hier met apps experimenteren die vervolgens ook in andere landen bruikbaar zijn. Want een van mijn beleidsregels is dat je met een app altijd de ambitie moet hebben om in pakweg 10 landen iets te doen.’
Hoewel Buitelaar toegeeft dat veruit de meeste apps gratis worden gedownload, gelooft hij toch in betaalde mobiele content. ‘Alleen al door het toenemende betalingsgemak nemen mensen steeds meer mobiele content af. Ik zie daar wel lichtpuntjes. Er wordt veel gemopperd op Apple, maar ik zie de distributie van betaalde content nog wel veranderen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS‘De manier waarop mobiele apps door het plafond zijn geknald heeft ons bijvoorbeeld echt verrast... Ik daag iedereen uit te beweren dat hij dat in zijn budgetten voor 2010 had staan.’
‘De overgrote meerderheid van het geld komt nog steeds uit web-achtige dingen, maar de groei in mobiel is op sommige vlakken spectaculair, vooral bij Nu.nl.’
Logisch, want uit Sanoma-onderzoek blijkt dat de helft van de iPad-gebruikers het apparaat mee naar bed neemt en een kwart naar de wc. ‘Een absurd detail misschien, maar het geeft aan dat mensen overal op dat ding consumeren.’
Embryonaal stadium
Voor het eerst beginnen mobiele pageviews zich nu ook uit te betalen. Zat advertising daar een jaar geleden nog in een embryonaal stadium, daar is het volgens Buitelaar de afgelopen maanden ‘als een raket’ omhoog gegaan, zowel op de iPad als op mobiele handsets.
Michiel Buitelaar is niet de enige die het woord tablet vaak in de mond neemt. Steeds meer titels maken een tablet-app. Eén op de vijf uitgeverijen in Nederland heeft al één of meerdere apps uitgebracht, en ruim de helft heeft er een in ontwikkeling of in de planning.
Dit blijkt uit het rapport ‘Tablet-publishing; de stand van zaken’ van Publishr.nl en MediaTest. Daarin wordt ook de voorspeld dat het aantal apps in 2011 zeker zal verdrievoudigen, met de publieksuitgevers in een voortrekkersrol. Winstgevend zijn apps nog nauwelijks; 71 procent is (deels) gratis.
Lees het hele interview in Tijdschrift voor Marketing, nummer 4
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid