Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketingcommunicatie en recht – geen match made in heaven

Dé marcomadvocaat geeft relatieadvies.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tekst: Daniël Haije*

Binnen de gemiddelde onderneming zijn marketing en legal niet per se elkaars beste vrienden. Het lijken eerder twee verschillende bloedgroepen; marketing denkt in mogelijkheden, legal ziet beren op de weg. Water en vuur.

Goudkleurig NRC
Toch hebben ik (Daniël, advocaat) en Sanne (reclamevrouw) het al ruim een decennium gezellig met elkaar. Hoe doen we dat toch? We zijn allebei volstrekte vakidioten, dus daar kan het niet aan liggen dat het al zo lang goed gaat. Bij de Haije’s thuis wordt serieus en aandachtig naar reclame gekeken. Met verschillende figuurlijke brillen: zij een reclamebril (ik stel mij voor: extreem dik zwart montuur met een jolige tortoise poot), ik een juridisch exemplaar (strak modelletje, goudkleurig NRC). Het reclameblok begint. Ik roep iets over commerciële uitingsvrijheid en de heilzame kracht van humor bij een mooie inhaker. Zij zet vraagtekens bij de relevantie van een tranentrekkend verhaal in een worstreclame. Ik zeg tegen niemand in het bijzonder iets over de verschrikkingen van de Europese Claimsverordening. Zij spreekt haar bewondering uit over de treffende casting. Twee religies op één kussen, daar slaapt bij ons geen duivel tussen. Hoe kan dat?

Opposites attract
Geven en nemen, dames en heren marketeers, dat is de sleutel. En luisteren, hè. Bij ons thuis worden intens beroepsgedeformeerde opmerkingen over en weer opgepikt. Zodoende zijn we door de jaren heen ook vakinhoudelijk naar elkaar toegegroeid. Zij wat meer recht, ik wat meer marketing. We zijn allebei beter geworden. Ik luister inmiddels ook naar andere communicatieprofessionals, versta ze en help ze. Sanne staat intussen bekend als het juridische geweten van haar reclamebureau. Ze laveert schijnbaar moeiteloos door duistere woud van voorschriften en regeltjes. Ik trots natuurlijk. Marketingcommunicatie en legal – opposites attract.

Daarom geef ik in deze eerste blogpost het volgende relatieadvies: knoop eens een gesprek aan met die m/v van de juridische afdeling of met een advocaat. Verzeker je ervan dat dit iemand is die weet hoe het werkt. Schep een vertrouwensband, en koester die. Geef, neem, en voor je het weet beschouw je legal niet langer als een noodzakelijk kwaad maar als een mogelijkheid om het verschil te maken. Vind synergie en jullie relatie zal bloeien, love birds.

related partner content for mobile comes here

* Daniël Haije is advocaat - partner bij Hoogenraad & Haak advocaten

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in