Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame is steeds meer een vak van boekhouders en techneuten

De digitalisering van marketing zorgt voor een verpauperd merkdenken in het reclamevak
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mensen zijn steeds gekker op data. We volgen nauwgezet de laatste peilingen, weten precies hoeveel goede assists Arjen Robben geeft tijdens een interland en hebben een iPhone vol met apps die ons dagelijkse leven omzetten in allerlei staatjes en grafieken. Het biedt ons houvast en referentie in een complexe informatiemaatschappij.

related partner content for mobile comes here

 

Data fetisjisten

Ons vak wordt ook steeds meer gedomineerd door data fetisjisten. In een kamer zonder ramen zitten ze de gehele dag naar hun schermen te kijken. Op zoek naar de Heilige Graal van de marketing: dat je van tevoren precies kan voorspellen wat een campagne oplevert. Reclame wordt daarbij gezien als een chemisch proces. Stop er X in en je krijgt Y eruit. Ongeacht propositie, relevantie of creatie willen deze spreadsheet terroristen afrekenen op basis van resultaat. En als blijkt dat de kosten per click, like, sale, lead, GRP of engagement te hoog zijn, dan wordt de campagne de nek omgedraaid. Het leidt veelal tot korte termijn denken, opportunisme en weinig onderscheidende communicatie. 

 

Elke campagne is een business case

Reclame gaat dan ook steeds minder om de vraag hoe de consument nog echt verleid kan worden. Over merk en positionering. Over creativiteit, die zich niet laat remmen door de beperkten van geest die met onbegrijpelijke data exercities de adverteerder proberen te overtuigen. Reclame is steeds meer een vak van boekhouders en techneuten aan het worden. Onder invloed van de rationalisatie van marketing wordt elke individuele campagne als een business cases gezien, waarbij de marketingcommunicatiemanager van tevoren moet kunnen hard maken wat deze hen oplevert. 

 

Data lachen niet

Het zal de inhoud van de reclame niet echt ten goede komen. Want data tonen geen emotie. Ze lachen of huilen niet. Halen niet onverschillig hun schouders op. Data kijken je niet recht in de ogen aan en verhullen elke waarheid. De mens laat zich nu eenmaal niet vatten in een simpele rekensom. De Heilige Graal in marketing bestaat niet. En dat is nu juist wat ons vak elke dag weer zo mooi maakt. Dus sluit nu je pc en ga er eens lekker op uit. Ben benieuwd wie je dan persoonlijk ontmoet en wat je van hem of haar leert. Het zal de inhoud van je campagne alleen maar ten goede komen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in