Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Marketing verliest dramatisch aan invloed’

Oplossing: meer praktijkgericht onderwijs.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De invloed van de marketingafdeling is vanaf midden jaren negentig duidelijk afgenomen, zo blijkt uit onderzoek van de

related partner content for mobile comes here

Dit geldt vooral op gebieden die belangrijk zijn voor het succes van de strategische business units.

Marketing doet niet meer goed mee

Qua beslissingen over pricing, nieuwe productontwikkeling en strategische kwesties (zoals de keuze voor strategische business partners) hebben marketeers in de periode tussen 1996 en 2013 aanzienlijk invloed verloren.

Alleen als het gaat om advertising (reclame) heeft de marketingafdeling aan invloed gewonnen, maar reclame is volgens de onderzoekers van geringe invloed op bedrijfssucces.

Ze vinden het een dramatische ontwikkeling aangezien de marketingafdeling de grootste invloed op de prestaties zou moeten hebben.

Want de marketingafdeling moet zorgen voor de marktgerichtheid van het bedrijf, immateriële activa opbouwen. Ze oriënteert zich op lange termijn, wat belangrijk is voor de bedrijfsvoering.

De marketingafdeling zorgt voor belangrijke insights over consumentenbehoeften als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe producten.

Sales wordt steeds belangrijker

Hoewel de marketingafdeling dus de grootste bijdrage aan succes kan leveren, verliest ze juist aan invloed.

Sales wordt daarentegen steeds belangrijker, vooral op het gebied van nieuwe productontwikkeling en het nemen van strategische beslissingen.

Marketing heeft invloed verloren aan de salesafdeling, zo concluderen de onderzoekers.

Wat is de oplossing?

Er dient binnen het marketingonderwijs een betere focus op praktische oriëntatie te komen, wil marketing haar invloed terugwinnen.

De onderzoekers noemen pricing het belangrijkste instrument binnen de dagelijkse gang van marketingzaken, maar pricing heeft in het Duitse marketingonderwijs juist een ondergeschikte rol. Dat bleek uit een evaluatie van de aangeboden cursussen op universiteiten. Specifieke cursussen die pricing behandelen, worden slechts op 4 van de 22 onderzochte Duitse universiteiten aangeboden.

Daarentegen bieden 12 van de 22 universiteiten communicatiecursussen aan, dat terwijl communicatie de minste invloed op bedrijfssucces heeft.

De onderzoekers menen dat de sterke focus op onderzoek binnen het hogere onderwijs, ‘de conversatie’ met het bedrijfsleven verwaarloost.

Praktijkgerelateerde publicaties dienen beter te worden gewaardeerd en beloond, zodat ze beter kunnen worden gebruikt in de zakelijke praktijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in