Kijken kinderen nog tv in de vakantie?
Zouden bedrijven die zich richten op kinderen moeten adverteren voor
of tijdens de vakantieperiodes? Carat heeft onlangs een korte studie afgerond naar de invloed van vakanties op het televisiegedrag van kinderen en hun ouders in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, België en Nederland. De basisvraag luidde: zouden bedrijven, die zich richten op kinderen moeten adverteren voor of tijdens de vakantieperiodes?
Het onderzoek onderscheidt drie perioden: school, kleine vakanties (onder andere: Pasen, Kerstmis) en de zomervakanties (juli, augustus).
Er zijn duidelijke verschillen te zien in het televisie kijkgedrag onder kinderen tijdens de kleine en korte vakanties versus de schooltijd.
De kinderen uit de onderzochte landen kijken met name langer televisie in de kleine vakanties. De toename in kijktijd varieert van 9 tot 61 minuten. De korte vakanties in Groot-Brittannië, Nederland en Vlaanderen bieden dus mogelijkheden om toename in bereik en contactfrequentie te genereren onder 4 tot 14 jarigen, zelfs als de campagne ook gericht is op ouders.
De korte vakanties van Waalse kinderen bieden mogelijkheden om de contactfrequentie te optimaliseren met behoud van hetzelfde bereiksniveau.
Adverteren tijdens de vakantieperiode in Duitsland en Frankrijk kan helpen de contactfrequentie op te voeren in de kidsdoelgroep. Het bereik is daarentegen over het algemeen iets minder.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Normaal seizoenspatroon
Bij een nadere analyse is te zien dat Nederlandse kinderen in de korte vakanties ongeveer 15 minuten langer voor de buis zitten. Bovendien lijkt het erop dat kinderen de korte vakanties gebruiken om wat langer in bed te blijven liggen. De piek in kijkdichtheden in de ochtenduren begint na 9.00 uur, tijdens schooltijd is dit een stukje vroeger (rond 8.00 uur). Er is tot slot een duidelijke toename te zien in het totale kijken gedurende de dag.
De toename in kijktijd is deels toe te schrijven aan programma’s die inspelen op de vakantietijd van kinderen. Hierbij valt te denken aan de programmering van populaire jeugdfilms overdag of de gouden zet van Z@ppelin op Nederland 3 met “Z@pp Achteruit”. Dit blok bevat allerlei programma’s van een aantal jaar geleden of zelfs nog verder terug (jaren zeventig en tachtig). Deze programma’s realiseren niet alleen hoge kijkdichtheden onder kinderen, maar hebben juist ook een zeer goede conversie naar moeders.Wat betreft het kijkgedrag van de ouders ziet Carat in de vijf onderzochte landen dat de verschillende vakantieperiodes nauwelijks tot geen effect hebben op het kijkgedrag van ouders gedurende het jaar. De kijkdichtheden van ouders volgen in feite het normale seizoenspatroon waarbij de zomer een daling in kijkdichtheden laat zien.
<#FONT SIZE=1>Bron: Marketing Week<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid