Overslaan en naar de inhoud gaan

Kijken kinderen nog tv in de vakantie?

Zouden bedrijven die zich richten op kinderen moeten adverteren voor of tijdens de vakantieperiodes? Carat heeft onlangs een korte studie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zouden bedrijven die zich richten op kinderen moeten adverteren voor
of tijdens de vakantieperiodes? Carat heeft onlangs een korte studie afgerond naar de invloed van vakanties op het televisiegedrag van kinderen en hun ouders in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, België en Nederland. De basisvraag luidde: zouden bedrijven, die zich richten op kinderen moeten adverteren voor of tijdens de vakantieperiodes?
Het onderzoek onderscheidt drie perioden: school, kleine vakanties (onder andere: Pasen, Kerstmis) en de zomervakanties (juli, augustus).

related partner content for mobile comes here

Er zijn duidelijke verschillen te zien in het televisie kijkgedrag onder kinderen tijdens de kleine en korte vakanties versus de schooltijd.
De kinderen uit de onderzochte landen kijken met name langer televisie in de kleine vakanties. De toename in kijktijd varieert van 9 tot 61 minuten. De korte vakanties in Groot-Brittannië, Nederland en Vlaanderen bieden dus mogelijkheden om toename in bereik en contactfrequentie te genereren onder 4 tot 14 jarigen, zelfs als de campagne ook gericht is op ouders.
De korte vakanties van Waalse kinderen bieden mogelijkheden om de contactfrequentie te optimaliseren met behoud van hetzelfde bereiksniveau.
Adverteren tijdens de vakantieperiode in Duitsland en Frankrijk kan helpen de contactfrequentie op te voeren in de kidsdoelgroep. Het bereik is daarentegen over het algemeen iets minder.

Normaal seizoenspatroon
Bij een nadere analyse is te zien dat Nederlandse kinderen in de korte vakanties ongeveer 15 minuten langer voor de buis zitten. Bovendien lijkt het erop dat kinderen de korte vakanties gebruiken om wat langer in bed te blijven liggen. De piek in kijkdichtheden in de ochtenduren begint na 9.00 uur, tijdens schooltijd is dit een stukje vroeger (rond 8.00 uur). Er is tot slot een duidelijke toename te zien in het totale kijken gedurende de dag.
De toename in kijktijd is deels toe te schrijven aan programma’s die inspelen op de vakantietijd van kinderen. Hierbij valt te denken aan de programmering van populaire jeugdfilms overdag of de gouden zet van op Nederland 3 met “ Achteruit”. Dit blok bevat allerlei programma’s van een aantal jaar geleden of zelfs nog verder terug (jaren zeventig en tachtig). Deze programma’s realiseren niet alleen hoge kijkdichtheden onder kinderen, maar hebben juist ook een zeer goede conversie naar moeders.Wat betreft het kijkgedrag van de ouders ziet Carat in de vijf onderzochte landen dat de verschillende vakantieperiodes nauwelijks tot geen effect hebben op het kijkgedrag van ouders gedurende het jaar. De kijkdichtheden van ouders volgen in feite het normale seizoenspatroon waarbij de zomer een daling in kijkdichtheden laat zien.

< SIZE=1>Bron: Marketing Week<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in