Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren ontdekken online bankieren en winkelen

Jongeren winkelen en bankieren steeds vaker online. Dit is een van de uitkomsten van de jaarlijkse Internetmonitor van marktonderzoekbureau…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nederlander ziet daarnaast het internet als ideaal instrument om een prijsvergelijking te maken alvorens tot aankoop over te gaan. Aldus de meest recente meting van de Internetmonitor, een onderzoek dat sinds 1995 door Trendbox wordt uitgevoerd.

related partner content for mobile comes here

In de meting van 2006 zijn n=908 Nederlanders van 16 jaar en ouder ondervraagd over het gebruik van internet. Trendbox vroeg of men zelf wel eens gebruik heeft gemaakt van het internet, of dat de afgelopen week ook gebeurd is, of het internet zakelijk, prive, of beide in gelijke mate gebruikt wordt, hoe dat gebeurt, wat voor type aansluiting thuis wordt gebruikt en voor welke zaken internet doorgaans gebruikt wordt (o.a. e-mailen, chatten, financiele transacties, aankopen, etc.). De uitkomsten zijn daarnaast aangevuld met informatie uit het Life & Living onderzoek, een continue trendmonitor waarmee kennis, houding en gedrag van de Nederlander in kaart wordt gebracht.

Wat blijkt: Vorig jaar gaf al iets meer dan 60 procent van de Nederlandse internetters aan dat men online bankiert, maar inmiddels is dat percentage opgelopen tot 71 procent. In het bijzonder onder jongeren tot 25 jaar is een sterke groei waarneembaar. Een jaar geleden zei nog iets minder dan de helft van alle 16-24 jarigen de bankzaken op deze wijze te regelen, maar in één jaar tijd is dat percentage gestegen naar 74 procent.

Projectleider André Slager van Trendbox concludeert dat minder mensen moeite hebben hun bankgegevens op internet in te voeren. ‘Men werpt de schroom van zich af. We zien het gehele internetgebruik nog steeds stijgen. De stijging van bankieren en winkelen via het web is wel opvallend. Bij andere toepassingen, zoals e-mail en chat, is geen stijging te zien.’

Het bestellen en kopen van producten via het net heeft eveneens aan populariteit gewonnen. Ruim de helft (52 procent) van iedereen die online is koopt wel eens iets op virtuele wijze. Een jaar geleden lag dat percentage nog op 44 procent terwijl in 2003 slechts een kwart van de online populatie het aandurfde om online te winkelen. Slager: ‘Ook hier zien we dat de groei grotendeels is toe te schrijven aan de jonge internetters.’Het aantal jongeren dat wel eens iets online koopt is in een jaar 13 procentpunt gestegen tot 52 procent. Onder 25-49 jarigen is dit 60 procent, bij 65-plussers shopt nog maar 23 procent online.

Nog populairder dan online winkelen is het vergelijken van prijzen van producten of diensten. Iets meer dan 60 procent van alle internetters geeft dit te doen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in