(interview) Marque Joosten over Auto.nl
Vanaf deze week kun je op Auto.nl een nieuwe auto samenstellen en direct online kopen. De webwinkel is het geesteskind van Marque Joosten en Marijn Pijnenborg, bekend van Funda en Zomoto. Auto.nl is naar eigen zeggen de eerste site waar je direct een nieuwe auto kunt kopen.
De website werkt zonder offertes, (financiële) bijproducten of inruilconstructies. Joosten: ‘Wij zijn geen tussenpersoon, maar een webwinkel. Neem bijvoorbeeld de site nieuweautokopen.nl; prima site, maar eentje die alleen voor offertes zorgt.’
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaWaarom nu en niet, laten we zeggen, 2 jaar geleden? ‘Twee oorzaken: ten eerste waren de auto-importeurs en dealers er in 2008 nog niet klaar voor. De crisis heeft de automotive branche sindsdien echter flink geraakt, dus is men makkelijker geworden, er zijn nu voldoende aanbiedingen. Ten tweede was er voorheen een dataprobleem. Vanuit de fabrikant en importeur waren er geen datastromen beschikbaar voor wat betreft de extra’s bij een auto. De pakketten veranderen dagelijks en een kleine aanpassing heeft consequenties voor de levertijden. Lastig om die data boven tafel te krijgen. Maar nu is er Jato, een bedrijf dat al deze internationale data met de hand (!) intikt. Daar hebben we dus een overeenkomst mee gesloten.’
Dat is vast kostbaar?‘Daar kan ik niets over zeggen. Jato heeft heel veel klanten, maar wij zijn de eerste die de data op deze manier gebruiken, voor onze car configurator.’
Consumenten kunnen op de homepage van auto.nl direct een merk of model selecteren, of auto’s vergelijken. Via de car configurator kunnen specifieke wensen of eisen worden geselecteerd. En met een kleurenkiezer geef je je favoriete kleur aan. Op de site ook een top 10 van best beoordeelde auto’s.
De 20 meest populaire modellen uit het AB-segment staan te koop, van 13 merken. Denk aan Toyota, Ford, Peugeot, Opel, Hyundai, Skoda, Suzuki, Kia en Volkswagen. Joosten: ‘Per jaar worden er in Nederland 300.000 auto’s verkocht, waarvan de helft aan particulieren. 80 procent daarvan komt uit het AB-segment, dus we hebben een behoorlijk gedeelte afgedekt.’
Auto.nl opereert vanuit het oude Lexus-gebouw aan de A2, ter hoogte van Breukelen. Daar kunnen de auto’s ook worden opgehaald.
Motomedia
Auto.nl is onderdeel van Motomedia (2007), een online automotive netwerk met een maandelijks bereik van 3,6 miljoen unieke bezoekers. Elf websites en blogs behoren tot dit netwerk, zoals Autowiki, Mobile.de, Zomoto, Autoblog, Autojunk, ABHD, weblog Carwoman, Routenet, Onderweg.nl en Trafficnet.
De content van al deze sites speelt echter geen rol op de nieuwe site. ‘We hebben hiervoor in de plaats een contentdeal met Sanoma’s Autoweek. We krijgen content in de vorm van rijtesten, user reviews, ratings, rijtesten en crashtesten. Op termijn komt de eigen content er wel, maar nu focussen we puur op de verkoop van nieuwe auto’s.
Het netwerk wordt wel ingezet voor de promotie van Auto.nl.‘Daarnaast rekenen we op het voordeel dat onze url gaat geven. Er wordt 18 miljoen keer per maand gezocht op auto, dus we komen in de meeste gevallen zeker bovenaan te staan. Daarnaast hebben we een online campagne ingekocht bij Sanoma, waarbij we ons richten op het vrouwensegment. En we hopen op succes via Google Adwords, omdat we een duidelijke conversie aan ze kunnen laten zien.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid