Overslaan en naar de inhoud gaan

Inspiratiemiddag voor 'A Rough Guide to CSR'

Bij het horen van de term 'Rough Guide' gaan je gedachten eerder uit naar de Rocky Mountains of het Great Barrier Reef dan naar CSR, de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het was deze drie partijen - die ieder op hun eigen manier de wereld een stukje mooier willen maken - opgevallen hoe ingewikkeld CSR is. Alleen al door de verschillende termen (CSR/CR/MVO/MBO) zien bedrijven door de bomen het bos niet meer. Het is voor hen niet meer overzichtelijk wat CSR is…laat staan hoe ze het moeten implementeren.

related partner content for mobile comes here

Met het schrijven van A Rough Guide to CSR wilden de organisatoren CSR weer simpel te maken door praktijkvoorbeelden van en met professionals te delen. De nadruk lag daarbij op CSR-engagement: 'Hoe betrek ik mijn medewerkers en consumenten bij mijn CSR-beleid?' Tijdens deze middag deelden aanwezige bedrijven, variërend van financiële instellingen tot marketingbureaus, ervaringen en boden elkaar handvatten in het brede landschap van CSR. Aan het eind van de middag werden speerpunten opgenomen in een praktische leidraad. Een 'reisgids' voor het CSR-landschap met randvoorwaarden, do’s & dont’s en tips.

In korte 'best practices' presentaties deelden Vodafone Foundation, Kirkman Company en PwC hun ervaringen over hoe je werknemers betrekt en laat participeren in CSR programma’s. Zo lichtte Vodafone toe hoe zij bij haar CSR-beleid zo dicht mogelijk bij haar eigen brand 'power to you' blijft door bijvoorbeeld de werknemers via zelf de keuze te laten maken welke goede doelen zij willen steunen. Kirkman lichtte toe dat je je als organisatie eerst moet afvragen wat je wilt (the big why) voordat je aan de slag kunt (the small what).

Vertegenwoordigers van SCA (producent van hygiëneproducten zoals Libresse en Tena) en ID&T namen het onderdeel 'consumer-engagement' voor hun rekening. Beiden hadden gemeen dat zij hun CSR-beleid zoveel mogelijk laten aansluiten bij hun identiteit. Voor SCA betekent dit onder meer het ondersteunen van projecten in Afrika door hygiëne te verbeteren en voor ID&T dansfeest Sensation door het aangaan van een 'huwelijk' met dance4life.

Het hoofdstuk 'employee engagement' van de Rough Guide to CSR bevatte onder meer als randvoorwaarden dat je moet zorgen dat je het (top)management meekrijgt maar niet uit het oog moet verliezen dat er draagvlak moet bestaan bij de rest van de organisatie. Ook het opstellen van een duidelijk kader en de aansluiting bij de belevingswereld van werknemers werden gezien als startvoorwaarden. Je beleid van bovenaf opleggen en onnodige borstklopperij kwamen naar voren als absolute don’ts. Het sleutelwoord bleek inspiratie en integriteit: beter klein beginnen en het echt menen dan hoog van de toren blazen met iets dat je uitsluitend voor de bühne doet.

Als je je klanten bij CSR wilt betrekken, is marktonderzoek naar wat je doelgroep belangrijk vindt op dit gebied een echte must. Ook het communiceren van je speerpunten is belangrijk. Aanwezigen waren het ook eens dat je niet iets zelf moet gaan doen wat anderen beter kunnen: werk samen met andere partijen. Ook bij de consumentenkant kwamen de kernwaarden 'integriteit' en 'oprechtheid' weer om de hoek kijken.

Bij reizen krijgt men de beste tips van medereizigers. Bij CSR is dat niet anders. Aan het eind van de dag trokken alle reizigers met nieuwe ideeën en met 'a Rough Guide to CSR' weer verder.

Femke Hulsenbek is Marketing, PR & Communications bij Play it Forward (Pifworld)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in