`Industrie en bouw geholpen met sociale media`
In de twee sectoren heerst nu nog de gedachte dat sociale media vooral voor consumenten bedoeld zijn, aldus de bank. Maar sociale media blijken daadwerkelijk bij te dragen aan een betere bedrijfsvoering. Zo verhoogt de inzet van sociale media de autoriteit, stelt het ze in staat om snel informatie uit te wisselen, versterkt het de klantrelaties en stellen deze bedrijven zich meer open op. Hierdoor zetten zij zich meer op de kaart, verbeteren ze de samenwerking en verhogen ze hun naamsbekendheid.
Waar nu nog anoniem geproduceerd of gebouwd wordt, zorgen Twitter, LinkedIn, YouTube en Facebook voor een sociaal gezicht. ABN Amro zette deze conclusies in twee interactieve naslagwerken die zij ter gelegenheid van de IndustrialSocialMedia Award publiceren, ‘Social Media voor de Industrie en Bouw’ genaamd. De award werd gistermiddag voor het eerst uitgereikt aan Heembouw, die heeft aangetoond met sociale media concrete bedrijfsdoelen te realiseren.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDe bouwsector loopt bij het gebruik van sociale media dus niet voorop. Volgens een steekproef van ABN Amro worden LinkedIn en Facebook het meest gebruikt (60 procent), gevolgd door Twitter, waar bijna de helft van de bedrijven actief is.
In de industrie volgt bijna de helft online discussies over specifieke thema’s en heeft 20 procent via sociale media contact met leveranciers. De meest gebruikte platforms zijn LinkedIn (91,5 procent), Twitter (42 procent) en Facebook (42 procent). In de komende twee jaar verwacht ruim driekwart van de ondervraagden een toename van het gebruik van social media.
De inzet van sociale media heeft een grotere kans van slagen binnen de twee sectoren als sociale media ingezet wordt als onderdeel van de totale marketingmix. Bedrijven dienen in ieder geval een strategie te ontwikkelen, waarbij niet langer de commerciële boodschap centraal staat, maar het communiceren van relevante kennis en expertise. Ook kunnen bedrijven bouwen aan een netwerk waarbij klanten als ambassadeurs fungeren.
Smeerolie
'De bouw is een projectgedreven sector: elk project is anders, steeds op een andere locatie, met andere eisen en andere gebruikers', benadrukt Annemijn Fokkelman, Sector Banker Bouw van ABN AMRO. 'De bouwketen telt vele schakels, waarbij er regelmatig contact is tussen allerlei partijen. Via sociale media kunnen zij snel informatie uitwisselen over de keuzes die tijdens een bouwproces worden gemaakt. Zo maken bouwbedrijven zichtbaar welke toegevoegde waarde zij bieden voor de prijs die onderaan de streep staat. Hiermee verschuift de aandacht naar de prijs-kwaliteitverhouding en komen bouwbedrijven uit de hoek waar de prijsconcurrentie regeert.'
David Kemps, sector banker Industrie van ABN Amro, vult aan: 'Met sociale media kunnen industriële bedrijven autoriteit opbouwen. Dit moeten zij wel verdienen en kunnen ze niet afdwingen. Veel bedrijven gebruiken sociale media ad hoc en op de verkeerde manier. Zij beschouwen het als een kanaal om producten en diensten te pushen en er op korte termijn verkoop uit te halen. De klantrelaties moeten echter centraal staan, het bedrijf moet een gezicht krijgen. Het is net als investeren in het netwerk en het gesprek. Sociale media zijn dan ook veel meer een relatie- dan een marketingtool.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid