Overslaan en naar de inhoud gaan

Iedereen zijn eigen broadcasting network

Plotsklaps zijn er miljoenen amateurjournalisten bij gekomen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toen Bart de Graaff in 1997 begon met zijn eigen publieke omroep was dit landelijk nieuws. BNN ofwel Barts News Network was uniek. Een gehele cameraploeg volgt één persoon die aan het belletje trekken is. Kinderachtige televisie? Misschien. Het werd door velen gezien als provocerend, choquerend en misschien zelfs een tikkeltje narcistisch. Maar het was wél entertainende televisie. 

related partner content for mobile comes here

Youtube

We spoelen even door naar 2005, het jaar waarin YouTube &;Broadcast yourself&; wordt geboren.

Geen slechte slagzin overigens, want door meer dan 1 miljard gebruikers worden er elke dag honderden miljoenen uren aan video&;s geüpload en bekeken. Ook het totaal aantal uren per maand dat mensen video&;s bekijken op het platform stijgt elk jaar met 50%. Om grappen, zangtalent en recensies aan de wereld te tonen is ineens geen dure cameraploeg meer nodig, maar een ingebouwde webcam op je laptop volstaat.

En het slaat aan. Er is een hele generatie die leven van YouTube inkomsten dankzij het zogeheten &;Partner Program&;. Hierbij krijgen de content makers 55% van de reclame-inkomsten die hun video&;s genereren. De Youtubers die op wekelijkse basis een miljoen views genereren zijn dan ook miljonair.

Echter er is nog één element waarbij internet het niet van TV wint; de Live uitzending. Maar dat gaat veranderen. 

Broadcast yourself

Eerst was er , toen kwam , om opgevolgd te worden door , en sinds een paar weken is er . Allemaal apps om jezelf live te tonen aan de wereld. Internetvideo is volwassen en zal sneller dan verwacht traditionele media uitdagen. Het verschil bij deze trend is dat iedereen het snel zal gaan merken, aangezien er plotsklaps miljoenen amateurjournalisten bij zijn gekomen. 

Breaking news

Nieuws brengen is hoogwaardige informatie van algemeen belang publiceren maar ook scoops delen die veel lezers trekken. De laatste jaren ligt bij de meeste nieuwsplatformen de focus op scoops. Dat kan je ze niet kwalijk nemen aangezien dit bezoekers trekt die het voortbestaan van het platform waarborgen. De self-broadcast apps spelen hier volledig op in. Je krijgt meteen informatie. Sneller dan het &;breaking news&; pushbericht van NU.nl, sneller dan de Twitter &;trending topics&;. 

Digital Marketing 2018?

Waar de trend van voyeurisme begon met Reality-tv en de hang naar &;echtheid&; zijn we nu aanbeland bij de meest ruwe versie. Onbewerkte en ongecensureerde video. Welke bedrijven zullen zo moedig zijn om hierop te adverteren als de uitkomst en content niet te beheren en reviewen zijn? Op dit moment lijkt het nog stil te zijn op deze platformen, en begeven een handvol bedrijven zich schoorvoetend richting Instagram.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in